Tuesday, February 16, 2010

Tukar Kedai Baru

Pindah Ke kedai baru.

Kedai baru, tapi tak buat kenduri selamat pun.

Ini kedai baru : http://apih-apes.blogspot.com/


Renung-ranungkan dan Selamat Beramalllllll!!!!!!

Thursday, December 17, 2009

MJ BAGI SURAT, SEBELUM MENINGGAL

Benda Biasa - Tak Payah Letak Di Surat Khabar pun orang boleh tahu

Sidang iklim buntu isu gas rumah hijau



POLIS pencegah rusuhan Denmark menggari aktivis 'Reclaim the Power' yang cuba masuk ke bilik sidang iklim di Copenhagen, semalam.

Penunjuk perasaan cuba rempuh dewan mesyuarat

COPENHAGEN: Polis Denmark menggunakan semburan lada dan membelasah penunjuk perasaan dengan belantan di pekarangan luar sidang iklim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) semalam, selepas mereka cuba merempuh masuk dewan persidangan.

Suasana dalam dewan pula menyaksikan perwakilan gagal menyelesaikan isu utama yang berbangkit, walaupun pemimpin dunia berharap untuk menandatangani perjanjian bersejarah mengenai pemanasan global esok. Di tengah-tengah kekecohan dan kebuntuan itu, bekas Menteri Iklim Denmark, Connie Hedegaard pula meletakkan jawatan sebagai pengerusi persidangan, sekali gus menyerahkan peranan berkenaan kepada Perdana Menteri, Lars Loekke Rasmussen mempengerusikan mesyuarat yang dihadiri 115 pemimpin dunia itu.

Beratus-ratus penunjuk perasaan cuba mengganggu persidangan 193 negara itu, tindakan terakhir mereka sejak tunjuk perasaan yang diadakan selama beberapa hari bagi mendesak apa yang disifatkan mereka sebagai 'keadilan iklim.'

Menurut polis, sehingga semalam kira-kira 230 penunjuk perasaan ditahan. Di dewan konvensyen Cavernous Bella, perunding yang membincang isu utama sehingga sebelum subuh tidak mencapai sebarang ketetapan baru bagi mengurangkan pengeluaran gas rumah hijau termasuk pembiayaan negara miskin bagi menangani perubahan iklim yang semakin ketara.

"Saya kesal untuk melaporkan bahawa kami tidak dapat mencapai sebarang persetujuan," kata John Ashe dari Antigua, pengerusi salah satu kumpulan perunding, dalam laporan kepada persidangan.

Dalam perbincangan semalaman itu, perwakilan Amerika Syarikat membantah cadangan teks yang dianggap boleh mengikat Amerika supaya mengurangkan pengeluaran gas rumah hijau, sebelum Kongres setuju bertindak mengikut undang-undang yang diperlukan.

Sebagai contoh, wakil Amerika mahukan perkataan 'shall' (akan) digantikan dengan 'should' (sepatutnya). Beratus-ratus penunjuk perasaan berarak di luar Cavernous Bella sambil dikawal anggota polis antirusuhan yang melindungi persidangan. Ada penunjuk perasaan menyatakan mereka ingin mengambil alih persidangan global itu dan menjadikannya 'perhimpunan rakyat.'

Gambar televisyen menunjukkan seorang lelaki ditolak dari bumbung van polis dan dipukul anggota keselamatan.

Selepas sembilan hari rundingan itu dijalankan secara tidak produktif, perwakilan peringkat bawah semalam menamatkan fasa pertama dalam sidang dua minggu itu, dan menyerahkannya kepada menteri alam sekitar untuk perundingan fasa kedua. - AP

Friday, November 27, 2009

AIDALADHA YANG TAK SEPERTI SELALU

Tak banyak boleh dikata, sebab kepala tengah sebu .

SELAMAT HARI RAYA AIDAL ADHA


kampung ku esok baru korban lembu
esok ku pulang ke shah alam

Tuesday, November 24, 2009

InsyaALLAH, Kita di sini tidak stress

Banyak yang hendak dikata. Banyak yang hendak kita di sini tuliskan. Kendatipun pun ideanya ada, tapi barangkali kita di sini perlukan sedikit rehat.

Iya. Rehat. Kita ini sedang bertarung dengan masa. Tidak lama lagi peperiksaan Akhir Semester.

Oh, barangkali rakan2 kita di UiTM barangkali ada ramalan soalan. KIta di sini sangat kepinginkannya.


*semoga ALLAH melapangkan dada kita, memudahkan urusan kita, dan membantu kita dengan belas ehsan rahmatny, insyaALLAH.

Sunday, November 15, 2009

Sang Murabbi




Ribuan langkah kau tapaki
Pelosok negri kau sambangi
Ribuan langkah kau tapaki
Pelosok negri kau sambangi

Tanpa kenal lelah jemu
Sampaikan firman Tuhanmu
Tanpa kenal lelah jemu
Sampaikan firman Tuhanmu

Terik matahari
Tak surutkan langkahmu
Deru hujan badai
Tak lunturkan azzammu

Raga kan terluka
Tak jerikan nyalimu
Fatamorgana dunia
Tak silaukan pandangmu

Semua makhluk bertasbih
Panjatkan ampun bagimu
Semua makhluk berdoa
Limpahkan rahmat atasmu

Duhai pewaris nabi
Duka fana tak berarti
Surga kekal dan abadi
Balasan ikhlas di hati

Cerah hati kami
Kau semai nilai nan suci
Tegak panji Illahi
Bangkit generasi Robbani..


Ini lagu punya kenangan berguna buat saya. Dipetik dari cerita 'Sang Murabbi', saya dan rakan-rakan nontonnya di rumah Akhi Shariman, naqib kami. Saya cadangkan rakan-rakan semua, jika berkesepatan, menonton sama cerita ini. Sangat mendatangkan motivasi, dan memberi semangat. Kalau hendak tahu, kisah beruk pada entry yang lepas saya petik dari cerita ini.







Saturday, October 31, 2009

Kisah Beruk Yang Terhempas

Seekorr beruk telah naik memanjat sebatang pokok kelapa. Jauh benar naiknya dia, sampai ke pucuk pokok.

Beruk ini lalu berehat. Tangannya memegang pucuk pokok.

Tiba-tiba, datang angin puting beliung yang dasyat menghentam. Angin itu makin lama makin kuat. Si Beruk lalu terus memegang pucuk kelapa dengan lebih kuat dan ketat.

Puting beliung pun reda... Si beruk terselamat

Tiba-tiba, datang angin taufan yang dasyat dari laut, menghentam beruk yang berpegang di atas pokok itu. Semakin kuat taufan itu, makin kejap dan kemas pegangan beruk itu pada pucuk pokok itu. Kalau terlepas sedikit pegangannya itu, nescaya pasti beruk itu sudah diterbangkan angin puting beliung dan taufan.

Taufan pun reda..Si beruk terselamat lagi

Tiba-tiba, datang angin yang sepoi-sepoi bahasa bertiup. Sejuk dan nyamannya angin itu.

Beruk itu rasa seronok dan selesa. Nyaman sekali, sehingga akhirnya dia tertidur!

Pautan pada pokok terlepas. Si Beruk akhirnya jatuh terhempas.




makin kuat dicoba, sepatutnya semakin kuat kita berpegang,
makin selesa dengan nikmat, semakin longlai kita dibuai

Tuesday, October 13, 2009

Kuasa Dengan Cara Batil

Orang yang tahu pasti akan takut untuk memegangnya. Malangnya, ramai yang tidak tahu. Atau barangkali buat-buat tak tahu. Kerana itu ada yang sanggup mengguna segala macam cara kotor dan keji untuk mencapainya.

Apakah itu? Ia adalah amanah kuasa.

Mengapa dalam persoalan ini kita jarang sekali berhati-hati dan tidak mengambil langkah bejaga-jaga? Klaau dalam soal makanan, kita lihat bagaimana orang kita begitu berjaga-jaga dalam membeza yang halal dan haram. Sehingga barangkali sampai ke satu tahap menjadikan mereka terlalu was-was.

Malang sekali dalam soal memegang kuasa tiadalah mahu mereka berhati-hati seperti itu.

Seseorang yang beriman, apabila dibebankan ke atasnya amanah mentadbir umat, apa yang akan mula-mula terbayang di benaknya sudah pasti kemurkaan Allah yang akan datang bersama pengkhianatan terhadap amanah umat.

Maka berhati-hatilah. Kuasa adalah amanah. Dan apabila amanah itu diambil dengan cara yang batil dan menindas, tunggu sajalah janji Allah yang pasti dan tidak bisa dimungkiri.

Saturday, September 26, 2009

G20 dan revolusi 'Uprising'

Siapakah wajah2 orang tua dan nenek yang ada di dalam gambar di bawah?

G-20 finance ministers, central bank governors and other officials pose for a group picture during the G-20 finance ministers summit in London on Sept. 5.



Apakah kejadah haramnya G20 ini?
What does the G-20 do? - sumber dari msnbc.com

The Group of Twenty Finance Ministers and Central Bank Governors was established in 1999 to bring together industrialized and developing economies to discuss issues in the global economy. The G-20 promotes open and constructive discussion and helps to support growth and development across the globe.

Terjemahan (khusus untuk Mak Cik Felda dan Datuk Seri Mike Tyson):


Apa yang G20 lakukan? - sumber dari Kamus BM-BI terbitan Oak ford

Kumpulan yang terdiri daripada 20 perompak dan musang lapar ini telah ditubuhkan pada 1999 adalah bertujuan untuk membincangkan bagaimana cara untuk menyelamatkan dan meneruskan sistem ekonomi Kapitalis ini. Kumpulan G20 ini akan bermati-matian untuk melindungi kepentingan para pemodal asing dan helang pemakan bangkai yang wujud di belakang IMF dan Wall Street.



SEMUA WARGA WAJIB FAHAM DAN TAHU MUSLIHAT MEREKA INI

Mereka akan terus menekan dan merompak harta-harta milik rakyat dan negara. Mangsa utama mereka sudah pasti ialah negara-negara dunia ke3 yang kebanyakan pemimpin mereka ialah balaci-balaci yang taat setia serta sanggup mengekor dan mencium punggung ketua mereka ini, hatta sampai ke hujung dunia sekalipun. Asalkan ada ongkosnya beserta China Doll yang masyuuuk-masyuuuk.


Mari Beramai2 Nyanyikan lagu ini! Go down with Capitalism! (aritu videoclip ada. la ni dah x da)





Paranoia is in bloom,
The PR transmissions will resume,
They'll try to push drugs that keep us all dumbed down,
And hope that we will never see the truth around
(So come on)

Another promise, another scene,
Another packaged lie to keep us trapped in greed,
And all the green belts wrapped around our minds,
And endless red tape to keep the truth confined
(So come on)

They will not force us,
They will stop degrading us,
They will not control us,
We will be victorious
(So come on)

Interchanging mind control,
Come let the revolution take it's toll,
If you could flick a switch and open your third eye,
You'd see that
We should never be afraid to die
(So come on)

Rise up and take the power back,
It's time the fat cats had a heart attack,
You know that their time's coming to an end,
We have to unify and watch our flag ascend

They will not force us,
They will stop degrading us,
They will not control us,
We will be victorious




Thursday, September 24, 2009

Meneliti Tangisan Di Pagi Raya

Raya memang hari kita bersuka dan gembira sambil melompat-lompat bersama-sama sepupu2 yang pulang ke kampung. Tidak salah untuk kita melompat-lompat kerana ia menzahirkan kegembiraan dan kemeriahan hari raya.

Akan tetapi, tangisan juga sinonim dengan raya bagi masayarakat kita. Saya tidak mengatakan tangisan itu salah. Para alim dan para pencinta Ilahi pasti tersedu sedan mengenangkan ramadhan mubarak yang telah berlalu pergi. Belum tentu lagi ia kembali kerana ajal maut itu datang menjemput tanpa sesiapa pun tahu. Hanya ALLAH azzawajall saja yang tahu akan halnya kematian seseorang itu.

Dalam tangisan kesedihan itu, para Alim dan Pencinta Ilhi ini akan terus bingkas bangun dan mengesat air mata mereka tatkala berkumandangnya laungan takbir raya lantas merayakan kemenangan mereka dalam memerangi nafsu dan syahwat masing-masing.

Ini tangisan yang sebenar! Selepas menangis mereka bangkit dengan penuh kekuatan dan dengan syukur melaungkan takbir dengan bersemangat tanda pengisytiharan kemenangan penuh bergaya.

Berbeza sungguh dengan tangisan raya sesetengah dari kita. Ya, kita lihat mereka menangis tersedu-sedan di pagi raya. Tidak pernah kita melihat dia menangis sebegitu kuat kecuali pada hari raya.

Akan tetapi, lihat dan teliti kembali sebab mengapa dia menangis. Mereka menangis bukan kerana Ramadhan yang berlalu. Mereka menangis kerana terlalu sayu mendengarkan alunan Takbir Raya yang mendayu-dayu!

Saya tidak menyalahkan takbir raya ataupun imam dan bilal yang mengalunkan takbir tersebut. Masyarakat kita memang sinonim dengan keindahan dan alunan yang sebegitu. Malah, itulah antara ciri2 kelembutan orang Melayu yang memang terkenal sejak dahulu lagi.

Apa yang perlu dilihat kembali di sini ialah tujuan kita menangis tersedu-sedan di pagi raya. Bukankah ini hari kemenangan? Sepatutnya ia disambut dengan gembira dan dengan senyuman. Apa sudah jadi dengan hari raya bila senyuman di balas dengan muka yang masam mencuka ditambah dengan mata yang merah berair?

Sunday, September 20, 2009

Seloka Raya Untuk Bersuka

Selamat Beraya,
Ini hari kita bersuka dan riang ria,
Nak main mercun jgn campak merata,
kesian, nanti terkejut warga tua

Selamat bertemu sanak saudara,
Tak lupa pada kawan lama,
Dulu kita sama melompat sambil terkinja,
Sekarang semua sudah terbang merata

Pak Imam, Pak Bilal, wa mintak maap,
Kalu khutbah tadi pagi wa slalu saja sangap

Kahkahkah mari beraya mari bersuka,
Hari ini memang hari untuk bersuka
Bukan hari meratap lagi berduka
Tanda syukur pada Yang Esa

Saturday, September 19, 2009

Dengan Terhantuk Baru Kita Sedar

Yang lepas itu memang mengajar

Mengingat, mengejut jiwa yang alpa

Terlupa jalan dan arah sebenar

Lalu, sekali terhantuk lantas tersedar


Alhamdulillah, jiwa ini masih ada roh rupanya

Masih ingat dan sedar arah tujuan


Alhamdulillah, dengan terhantuk aku tersedar

Dari mimpi dan mainan yang lama mengenggam

Saturday, September 12, 2009

Ada Apa Di Bilik Dr Vellayan?

Baru-baru ini dalam bilik Dr Vellayan, pensyarah Parasito kesayangan pelajar, saya terlihat sesuatu di tampal di dinding.

Ini menarik untuk dikongsikan!

Watch Your THOUGHT
It become your WORD

Watch your WORD
It become your ACTION

Watch your ACTION
It become your HABIT

Watch your HABIT
It become your CHARACTER

Watch your CHARACTER
IT BECOME YOUR DESTINY

Monday, September 7, 2009

Sahur ku Sahur mu

Sahur tadi,
Kadang ceria kadang suka
Makan sahur lauk macam berbuka

Sahur tadi,
Kadang sedih kadang sayu
Sempat teguk air kosong saja

Bila sahur
Kadang terpikir kadang terkenang
Anak Pak Din nelayan bersahur apa?

Bila sahur
Kadang terkenang kadang terpikir
Semalam Kak Ros janda 10 berbuka apa?

Sahur ku bukan sahur mu
Kadang sedih kadang gembira

Sahur mu bukan sahur ku
Selalu bersedih serta haru





hai Datuk, hai Tan Sri! kahkahkah! Sahur apa hari ni?

Monday, August 31, 2009

Kenyataan Akhbar Persatuan Peminat Goyang Gerudi

kenyataan Akhbar untuk edaran segera




Kami dari Persatuan Peminat Goyang Gerudi (PENGERUDI)telah mengadakan mesyuarat tergempa susulan ketiadaan sambutan pada perayaan Merdeka tahun ini.

Kami ingin menyatakan kekecewaan yang mendalam dari lubuk hati kami atas ketiadaan gelekan dangdut pada sambutan merdeka tahun ini.

Kami berpendapat ini adalah satu langkah yang tidak tepat dan kurang wajar yang telah diambil oleh kerajaan kerana ini sama sekali tidak mencerminkan budaya ketimuran dan 1Malaysia yang dicanang oleh YAB Perdana Menteri kita.

Ketiadaan gelekan dan goyang gerudi dari penari-penari Malysia telah mencemarkan nama baik Malaysia di mata para pelancong serta menyebabkan sambutan Kemerdekaan Negara kita tahun ini menjadi hambar serta tidak meriah.

Ramai antara kami merasa kecewa serta ada yang tidak henti-henti menangis meleleh air mata jantan dari siang hingga ke malam lantaran terlalu hampa dengan ketiadaan persembahan pada sambutan tahun ini.

Justeru, kami ingin menyatakan beberapa tuntutan:





1. Persembahan goyang dan gelek harus diadakan secepat mungin sepantas kilat bagi mengembalikan kepercayaan pelancong pada kemeriahan Malaysia.



2. Pihak Kementerian Pelajaran perlu mewujudkan matapelajaran Dangdut ataupun Tarian Dedah di peringkat sekolah rendah lagi bagi melahirkan kembali generasi Dangdut Pop yang telah hampir hilang.



3. Nyanyian lagu Dangdut wajib diputarkan di setiap majlis kerajaan ataupun keraian menteri ataupun sambutan Monsoon Cup ataupun majlis graduasi Tadika Kemas.



4. Setiap rakyat wajib mempelajari Goyang Gerudi sebagai salah satu bentuk senaman yang menyihatkan lagi menyegarkan.




Kami berharap agar pihak kerajaan memandang serius akan tuntutan kami ini. Kami tidak teragak-agak untuk mengadakan demonstrasi jalanan sambil membawa kepala lembu jika pihak berwajib tidak mengendahkan tuntutan kami.

Sekian.



Yang Bergoyang,

Lim Tat bin Kuntau
Presiden PEMINUL

*surat ini ialah cetakan komputer dan tidak memerlukan tandatangan

Sambutan Merdeka Jenis Apa Ini? - Merdeka Day Special 2

Hari ini merdeka. Tapi ia sambutan yang berlainan sekali dari tahun-tahun yang sudah.

Tahun ini pelik. Saya mencari kalau-kalau ada nyanyian penyanyi2 yang ayu lagi mantap.. Saya mencari juga kalau-kalau ada gelekan-gelekan penari yang syiooook belaka.

Hairan. Tahun ini tiada.

Ah. Lupa. Ini bulan Ramadhan. Pak Menteri kata gelekan dan nyanyian yang masyuuuk telah ditiadakan kerana menghormati bulan Ramadhan.

Menghormati Ramadhan?

Kawan, ini kelakar!

Kalau Beruk pandai ketawa, sudah pasti dia ketawa sampai terkangkang-kangkang.

Kalau kucing boleh tergelak, pasti berdekah dia tergelak sampai termuntah makanan sahur tadi.


Kita tunggu apa komen mereka pada gelekan yang masyuk- masyk dan syiok-syiok selepas Ramdhan

Kita tunggu apa komen mereka pada Da Ma Cai dan Magnum 4D selepas Ramdhan

Nantikan... Jangan ke mana-mana..

Saturday, August 29, 2009

Rumah Si Rama - Merdeka Day Special



Islam Untuk Semua

Hak Rakyat Di Bahagi sama

Itu Yang Di Ajar Junjungan Mulia

Saturday, August 22, 2009

Desparado Cara Malaysia : satu ulang tayang

Bila anda dipilih oleh rakyat sebagai kerajaan, maka itu satu amanah. Ia wajib dilaksana dengan adil. Harta negara wajar diagihkan sama rata tanpa mengira fahaman politik.

Ramai takut mendengar perkataan ‘sama rata’ ini. Sabar. Dengar dahulu penjelasan saya.
Konsep sama rata ini bermaksud harta negara dibaghagi-bahagi dengan saksama. Yang miskin akan dapat lebih. Yang kaya cukuplah sekadarnya. Maka, majoriti yang miskin iatu Melayu akan dapat lebih. Nak takut apanya? Sila baca artikel saya sebelum ini. Ketuanan Melayu vs KeTUANAN ISLAM.

Apa yang berlaku dalam landskap politik Malaysia sejak akhir-akhir ini semakin menampakkan kebejatan dan ‘taktik kotor’ serta busuk dalam mencapai matlamat politik. Harta negara yang merupakan hasil titik peluh rakyat dipusing-pusingkan dan dimanfaatkan sepenuhnya untuk kepentingan parti.

Saya tegaskan di sini bahawa wang kerajaan ialah wang rakyat. Wang parti datangnya dari sumber lain. Itu saya tak mahu ulas dengan lanjut. Siapa yang berminat boleh tanya anak beranak Lim Goh Tong. Jangan tanya dia pasal dia sekarang sedang berhadapan soalan Mungkar Nangkir nun jauh di bawah tanah sana. Jadi, jangan ganggu dia.

Setiap rakyat membayar cukai samada dia pembangkang mahupun kerajaan. Tun Mahathir membayar cukai. Begitu juga Datuk Seri Anwar. Mereka-mereka ini kita tak perlu risaukan samada membayar cukai atau tidak.

Tetapi, pembayar cukai yang harus kita risaukan ialah Kak Mona peniaga air di Seksyen 2 serta Man Tempang pembuat perabot berstatus OKU di Alor Star Kedah.
Mereka ini mengembleng tenaga, masa, dan fikrah bagi mencari sesuap nasi buat mengisi perut keluarga. Dari tenaga, masa, dan fikrah mereka ini terhasilnya rezeki berupa wang dan bermacam-macam lagi keperluan yang lain. Kemudian, sebahagian darinya mereka gunakan buat membayar cukai.

Saya kurang pasti samada Kak Mona itu penyokong pembangkang ataupun kerajaan. Yang saya tahu air koko di kedainya memang sedap diminum. (saya dah tak nampak mana anak perempuan dia sekarang. Dulunya memang dia selalu menolong maknya di kedai). Saya juga kurang tahu tentang Man Tempang. Apa yang pasti, kedua-duanya MEMBAYAR CUKAI.

Jadi, kesimpulannya di sini mudah. Setiap pembayar cukai WAJIB mendapat hak sama rata dalam arus pembangunan dan kemajuan. Mereka mengharapkan yang empunya kuasa memerintah akan mengagih-agihkannya denga bijak dan cerdik.

Tugas kerajaan adalah untuk merancang penggunaan wang cukai ini untuk kesenangan rakyat. Bukannya menjadi pihak yang merencatkan pembangunan kemudahan rakyat dengan alasan mereka penyokong pembangkang.

Kahkahkah. Duit kerajaan itu duit siapa sebenarnya? Duit rakyat atau duit parti?

Bermakna DUN Kijang di bawah Pas harus mendapat kemudahan yang sewajarnya sepertimana DUN Pekan di bawah BN. Itulah keadilan.

Jadi, bila Datuk Muhyiddin membuat tawaran untuk menjadikan Permatang Pasir sebagai ‘anak emas’ kerajaan jika BN menang di sana adalah tindakan tidak adil lagi berat sebelah.

Ini ulang tayang apa yang berlaku di Manek Urai. Tindakan ini tindakan ‘Desparado’ namanya.

Friday, August 21, 2009

Tu Dia... Dia Mai Dah

Kan dah kata

Dia mai dah

Alhamdulillah

SELAMAT DATANG HAI RAMADHAN

Tunggu....Sat Lagi Nih

Sat lagi datang lah tu InsyaALLAH

nak mai dah tu..

Tunggu saja....

"Mu ni nunggu gapo Pis?" tanya kawan

kahkahkah..ado la..sat lagi mu tau lah




*Alhamdulillah..booth hari Al Quds jalan dengan lancar

Tuesday, August 18, 2009

Temberang Meloya dan Hairan Terkantoi Lagi



Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menafikan berkata 'ahli Umno tidak masuk syurga' dan akan mengambil tindakan undang-undang kepada pihak media yang memutarbelit kenyataannya itu.

NONEBerikutan itu, katanya, beliau akan berbincang dengan peguam untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap media yang didakwanya telah menokok tambah kenyataannya itu.

Sebuah akhbar harian menyiarkan di muka depan kononnya Nik Aziz berkata, ahli Umno tidak akan masuk syurga.

Sebelum ini, akhbar yang sama telah memohon maaf kepada Nik Aziz di muka depannya kerana mentyiarkan kenyataan yang salah tentang Nik Aziz.

Harakahdaily melaporkan Nik Aziz berkata beliau biasanya mengunakan perkataan penyokong Umno, "saya tidak mengunakan ahli Umno. Penyokong lain, ahli lain.

"Saya tidak pernah menyentuh mengenai ahli-ahli Umno, tetapi saya menyentuh dasar yang dibawa oleh Umno," katanya dalam satu sidang akhbar di pejabatnya hari ini.

pas new headquaters launch 210507 nik aziz crapNik Aziz berkata, memang mana-mana orang Islam yang mengasingkan Islam dan iman mustahil akan masuk syurga.

"Mana-mana gerakan orang Islam yang hanya mementingkan Islam sahaja tanpa iman, memang mustahil masuk syurga, itu yang saya sebut, tidak langsung maksudkan anggota parti Umno," tegasnya.

Nik Aziz turut menafikan beliau mendakwa parti itu mengamalkan ajaran Islam palsu dari Palestin.

"Saya tidak sebut langsung tentang Palestin waktu tu, ni semua tak lain tak bukan untuk memburukkan saya dan membiarkan saya ni jadi balah (berkelahi) pula dengan Umno,"ujarnya.

Mengenai kenyataan Mufti Negeri Perak, Tan Sri Harussani Zakarian, yang mengulas kenyataannya melalui hanya membaca di akhbar, Nik Aziz berharap agar Harussani mendapat maklumat yang sebenarnya melalui beliau.



sah! sah! memang sah!

Meloya dan Hairan memang pasangan pembohong terhebat abad ini

Jangan pelik! Ini memang kelaziman

Kalau 5,000 merekaa akan kata 1,000

1 benda yang Meloya dan Hairan memang tepat

Jeng Jeng Jeng, apakh itu?



Da Ma Cai dan Magnum 4D

Tersasul Maksud

Jangan tersalah tafsir maksud dan pengertian perkataan 'rakyat'. Sesetengah orang sering tersasul dalam erti perkataan 'rakyat'.

Rakyat bagi spesis yang belajar dalam PPSMI ini beranggapan maksud 'rakyat' ialah para towkey Cina, kroni, bini, anak menantu, rakan taulan, dan sepupu sepapat masing-masing. Kita wajib memaafkan mereka kerana mereka ini belajar dalam Inglish. Jadi ada logik kalau perkataan 'rakyat' yang budak Taska Kemas pun tahu ini mereka tidak tahu.

Rakyat bermaksud Pak Mail yang memerah keringat di Kebun Getah di Kg Tiang Dua Melaka. Rakyat juga bermaksud Abe Ja yang setiap hari menyabung nyawa di lautan luas untuk rezeki keluarga di Kg Sematjal Kelantan.

Mereka-mereka inilah rakyat. Insan-insan kerdil tapi kuat semangat hidup ini sebenarnya rakyat.

Monday, August 10, 2009

tAZKIRAH Ustaz kUANG kUANG

Isu arak: Umno S'gor kata PAS 'baru bangun dari tidur' - Malaysiakini




Umno Selangor menempelak PAS Selangor yang menurutnya baru "bangun dari tidur" berhubung isu kontroversi penjualan arak di negeri itu.





"Bagi saya, PAS baru bangun dari tidur, bahawa nampak Islam daripada Umno," kata Ketua Penerangan Umno Selangor, Abdul Syukur Idrus."Dulu kata bila jadi kerajaan, nak tutup kilang arak, tapi sampai hari ini, tak tutup," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.





Abdul Syukur berkata, PAS tidak harus menunggu untuk berdemonstrasi untuk menyelesaikan masalah tersebut."Sedangkan PAS Selangor mempunyai seramai tiga orang exconya dalam kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor.





"Keputusan ada di tangan mereka, sebab mereka sebahagian daripada kerajaan. "Kenapa tunggu nak berdemonstrasi dan sebagainya. Kalau jadi pembangkang bolehlah. Sekarang ada kuasa untuk menghalang penjualan arak di Selangor," katanya.Lihat kebijaksanaan PAS





Beliau yang juga ketua Umno bahagian Selayang diminta mengulas tindakan PAS Selangor melancarkan kempen penerangan besar-besaran di seluruh negeri supaya umat Islam menjauhi arak, susulan kontroversi pengharaman minuman itu dengan seorang pemimpin DAP, Ronnie Liu.





Kira-kira 80,000 risalah diedarkan di seluruh negeri mulai selepas solat Jumaat lalu.Selain risalah dicetak untuk diedarkan, PAS Selangor turut menggantung kain rentang bertulisan "Bebaskan Umat Islam daripada Najis Arak" di tempat tumpuan umum dan simpang jalan utama di negeri itu.





Abdul Syukur yang juga ADUN Kuang berkata, Umno Selangor mahu melihat kebijaksanaan PAS menangani isu tersebut."Mereka boleh buat keputusan. Apakah PAS boleh menguasai Pakatan Rakyat dan menjadi wakil kepada orang Melayu?"Kita nak tengok kebolehan PAS. Mereka juga ingat bahawa mereka jauh lebih Islam daripada Umno. "Kita lihat apa yang akan berlaku. Jika gagal, berhenti jadi kerajaan," katanya.








MasyaALLAH...meleleh air mata..meleleh air peluh..





kerna terharu mendengar tazkirah dari Kuang Kuang..





ini pasal apa bunyi macam katak pangil hujan?





KUANG! KUANG! KUANG!





DULU MASA ADA MAJORITI, SIAPA YANG LULUSKAN BINA KILANG ARAK TU?





BESAR BENAR KILANG NYA, ADA DEKAT2 SHAH ALAM





KAHKAHKAH SAPA SLALU NAIK KTM BULEY NAMPAK





MERCU TANDA NEGERI SELANGOR





KILANG ARAK CALSBERG





tumpang tanya buleh?





nampak tak mana dia ni?







*pssst..jgn salah sangka..bukn dia yg buat..

Friday, August 7, 2009

Cuuuuuuuuuuuuuuukai

"I'm a Tax Payer! Have you done justice to me?"

Ini apa yang pensyarah di Hospital Sg Buloh kata

Ada benarnya ini

Saturday, August 1, 2009

Demam dan Batuk

Ayah awal2 sudah melarang

Katanya kau batuk terbahak-bahak

Nanti ke kelas bagaimana mahu kau belajar?

Akhirnya di rumah aku tersadai

Maaf temanku, engkau tak dapat ku teman

Hari ini di jalanan

Rakyat Bersuara

20,000 ORANG DIANGGAR HADIR

RAKYAT BERARAK BERGERAK-GERAK

SOGO DITUTUP HUJAN ASID BERTABURAN

YANG TUA DAN MUDA SAMA BERJALAN

ISA ZALIM WAJIB DIHENTIKAN

Salut Untuk Teman

Kalian anak muda tulen berani

Punya darah remaja semangat berapi

Salut untuk kalian wahai yang muda berani

Maaf tidak dapat naik selori

Sebab aq sedang demam berhari-hari

IkutSUKAgua

Polis kaji guna ISA tahan penganjur, peserta GMI - bhairan


KUALA LUMPUR: Polis sedia menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) terhadap penganjur dan peserta perhimpunan haram menyokong dan menentang akta itu yang dirancang di beberapa lokasi di sekitar ibu negara hari ini.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, bagaimanapun berkata pihaknya akan mengkaji kemungkinan itu terlebih dulu berdasarkan kesesuaian dan keperluan membabitkan keselamatan serta ketenteraman awam.


“Kita akan pantau tindakan mereka dulu dan kaji untuk guna ISA,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Gabungan Mansuhkan ISA (GMI) dan Majlis Gabungan Badan Bukan Kerajaan (NGO) Pembela Negara (Magaran) sehingga semalam tetap dengan keputusan mereka untuk mengadakan perhimpunan bagi membantah dan menyokong ISA, hari ini.



ni nak kaji2 buat apa?

ingat U saintis ka nak kaji2! kahkah

tahan aja lah

I kut

S uka

A ku

Friday, July 31, 2009

Terima Kasih Daun Keladi

Menegur itu dihormati,

kerna itulah bukti sahabat sejati,

sama2 berjuang menuju Ilahi,

agar semua kita sentosa diberkati,

Terima kasih penuh penghargaan di hati,

Kepada yang sudi ingat-mengingati,

Anda memang sahabat sejati

Thursday, July 30, 2009

Kisah Anak Tahanan ISA

Nama saya Suhaib. Saya berusia 16 tahun. Ketika bapa saya, Mat Sah Satray ditahan di bawah ISA pada 18 April tahun 2002, saya berusia 8 tahun 5 bulan. Saya masih terlalu kecil dan tidak dapat mengingati semua peristiwa. Ketika itu saya sedang tidur, tetapi terjaga apabila beberapa orang polis masuk ke bilik tidur saya dan dengan kasar menyelak cadar, mengangkat hujung tilam, menarik rak baju, membuka serta menutup almari pakaian hingga mengeluarkan bunyi kuat yang membuatkan saya terjaga.


Umi, panggilan saya pada emak, mendukung saya dan diletakkan di sebelah abah yang ketika itu duduk di sofa di ruang tamu. Aku menoleh ke arah Abah dan nampak kedua-dua tangannya bergari. Aku menangis kerana terlalu takut melihat gari itu. Gambaran gari yang melengkar di kedua-dua belah tangan Abah amat sukar untuk hilang dari minda saya......

Agak lama juga polis menggeledah rumah kami. Seorang wanita sibuk menyoal Abah dan Umi bergilir-gilir dan kemudian menulis sesuatu di atas kertas. Manakala lima orang lelaki yang lain, sibuk membuka rak buku Abah, mengeluarkan Quran dan buku-buku agama serta menyelak-nyelak setiap muka surat dengan pantas. Saya tidak tahu, apa yang mereka cari. Tidak lama selepas itu, mereka membawa Abah masuk ke dalam van putih. Umi dukung saya dan kami berdua sempat melambai tangan kepada Abah. Sebaik sahaja van putih hilang dari pandangan, aku menangis lagi sambil memanggil-manggil Abah. Saya baring di riba Umi hingga tertidur...

Saya bagaikan melalui satu mimpi buruk di mana Abah dilarikan dari rumah oleh sekumpulan lelaki. Bila terjaga dari tidur, saya mencari Abah di semua bilik termasuk bilik air tetapi tidak ditemui. Saya mendapatkan Umi yang sedang membancuh minuman untuk bertanya tentang Abah, tetapi saya nampak Umi juga sedang menangis....

Saya asyik teringatkan Abah. Dari pagi saya tunggu Abah, tengah hari, hinggalah cuaca gelap dan masuk waktu maghrib, Abah masih juga belum pulang. Saya mula menangis kerana rindukan Abah... Ketika itu telefon rumah berdering, saya dan Umi berlari ke arah telefon tetapi apabila gagang diangkat, tiada siapa yang bercakap di hujung talian....

7 tahun telah berlalu

Peristiwa buruk itu telah berlalu tujuh tahun yang lalu, namun ianya sukar untuk hilang semuanya dari fikiran saya. Tujuh tahun lalu Abah saya dibawa pergi, hingga kini beliau tidak pernah balik ke rumah kami.

Pada tahun 2009 ini, maknanya hampir separuh usia saya membesar tanpa belaian kasih sayang, bimbingan dan sentuhan Abah walaupun beliau masih hidup. Saya membesar bertemankan barang-barang peribadinya seperti jam tangan, dompet, baju, seluar, kain pelikat dan buku-buku beliau. Saya sekadar mengikuti nasihat dan kata-kata beliau melalui surat-surat kirimannya. Jika rasa terlalu rindu padanya, saya akan pakai baju, seluar dan kain pelikat beliau. Saya letak gambar Abah di dompet duit bersebelahan dengan gambar saya.

Umi akan memastikan kami melawat Abah sekurang-kurangnya dua kali sebulan. Namun waktu lawatan selama 45 minit itu jauh dari mencukupi untuk Abah menghilangkan rindu, memberikan bimbingan, tunjuk ajar serta melepaskan kasih sayangnya kepada saya.

Satu peristiwa yang tidak dapat dilupakan ialah ketika lawatan pertama ke Kem pada 24 Jun 2002. Setelah hampir tiga minggu tidak melihat Abah sejak pertemuan terakhir di Bukit Aman, saya rasa terlalu rindu kepadanya. Kami berbual selama 45 minit dan di akhir pertemuan, Abah dibenarkan keluar dari bilik kurungan untuk bersalaman dengan saya dan Umi. Abah mengangkat, mendukung dan mencium saya berkali-kali. Saya terlalu rindukan Abah dan apabila warden bertugas menyuruh Abah masuk kembali ke bilik kurungan, saya menangis dan tidak mahu melepaskan pegangan pada lengan Abah...

Bagaikan binatang di zoo

Sejak hari pertama penahanan Abah hinggalah di saat ini, saya tidak pernah berpeluang mengerjakan solat dan membaca quran bersama beliau. Saya tidak mengharapkan duit belanja atau keluar membeli belah kerana memahami semua itu tidak mungkin dapat dilakukan bersama. Namun, satu perkara yang lebih memedihkan bermula pada bulan April 2005, kami keluarga tahanan hanya dibenarkan bertemu menggunakan interkom di sebalik dinding kaca lutsinar. Bila sahaja melihat Abah di sebalik cermin kaca, hati saya terasa hancur... Ketika itu, saya teringat binatang di zoo yang diletakkan di dalam kotak kaca. Apakah dosa dan kesalahan Abah diperlakukan sedemikian rupa. Sejak tarikh itu, setiap kali melawat Abah, saya hanya berpeluang bercakap melalui interkom dan duduk di sebalik kaca. Saya hanya dapat melihat wajah Abah, tetapi tidak dapat menyentuhnya...hati ini memang pedih yang teramat sangat.

Tujuh tahun saya dipisahkan dari Abah, namun tiada sebarang tanda beliau akan dibebaskan. Walaupun pada tahun 2009 ini ada dua pembebasan beramai-ramai yang mendapat tempat di dada media, namun nama Abah saya tiada dalam kedua-dua senarai pembebasan tersebut....

Perpisahan dengan Abah benar-benar membuat saya rasa rendah diri dan terpinggir. Saya terlalu ingin menjalani kehidupan harian bersama Abah. Saya ingin makan, berbual, bergurau senda dan melakukan pelbagai aktiviti harian bersamanya. Saya juga punya keinginan mempunyai keluarga yang lengkap, sama seperti orang lain.

Hingga kini saya tidak faham kenapa Abah saya, seorang yang pendiam dan mudah tersenyum, masih juga belum dibebaskan. Saya tidak tahu apakah sebenarnya kesalahan beliau kerana tahanan ISA lain yang ditahan bersama Abah tujuh tahun dulu, hampir semuanya telah pun dibebaskan... namun Abah masih tetap dikurung di Kem. Saya setuju dengan pendapat Umi bahawa Abah sepatutnya dibicarakan di mahkamah. Kalau benar ada bukti menyatakan dia salah, sekurang-kurangnya hakim akan menetapkan, bilakah tarikh akhir dia menjalani kehidupan sebagai banduan. Saya amat sedih mengenangkan kehidupan Abah dalam ketidakpastian selama tujuh tahun dan terus berlarutan.

Saya akan terus berdoa pada Allah supaya Abah segera dibebaskan...

*Testimoni ini ditulis oleh Suhaib Mat Sah, anak kepada tahanan ISA Mat Sah Satray. Mat Sah Satray ditahan sejak tahun 2002, dituduh terlibat dalam aktiviti Jemaah Islamiah, namun tidak pernah dibuktikan di mahkamah. Dipetik daripada blog merdekareview - azm _