Thursday, December 17, 2009

MJ BAGI SURAT, SEBELUM MENINGGAL

Benda Biasa - Tak Payah Letak Di Surat Khabar pun orang boleh tahu

Sidang iklim buntu isu gas rumah hijau



POLIS pencegah rusuhan Denmark menggari aktivis 'Reclaim the Power' yang cuba masuk ke bilik sidang iklim di Copenhagen, semalam.

Penunjuk perasaan cuba rempuh dewan mesyuarat

COPENHAGEN: Polis Denmark menggunakan semburan lada dan membelasah penunjuk perasaan dengan belantan di pekarangan luar sidang iklim Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) semalam, selepas mereka cuba merempuh masuk dewan persidangan.

Suasana dalam dewan pula menyaksikan perwakilan gagal menyelesaikan isu utama yang berbangkit, walaupun pemimpin dunia berharap untuk menandatangani perjanjian bersejarah mengenai pemanasan global esok. Di tengah-tengah kekecohan dan kebuntuan itu, bekas Menteri Iklim Denmark, Connie Hedegaard pula meletakkan jawatan sebagai pengerusi persidangan, sekali gus menyerahkan peranan berkenaan kepada Perdana Menteri, Lars Loekke Rasmussen mempengerusikan mesyuarat yang dihadiri 115 pemimpin dunia itu.

Beratus-ratus penunjuk perasaan cuba mengganggu persidangan 193 negara itu, tindakan terakhir mereka sejak tunjuk perasaan yang diadakan selama beberapa hari bagi mendesak apa yang disifatkan mereka sebagai 'keadilan iklim.'

Menurut polis, sehingga semalam kira-kira 230 penunjuk perasaan ditahan. Di dewan konvensyen Cavernous Bella, perunding yang membincang isu utama sehingga sebelum subuh tidak mencapai sebarang ketetapan baru bagi mengurangkan pengeluaran gas rumah hijau termasuk pembiayaan negara miskin bagi menangani perubahan iklim yang semakin ketara.

"Saya kesal untuk melaporkan bahawa kami tidak dapat mencapai sebarang persetujuan," kata John Ashe dari Antigua, pengerusi salah satu kumpulan perunding, dalam laporan kepada persidangan.

Dalam perbincangan semalaman itu, perwakilan Amerika Syarikat membantah cadangan teks yang dianggap boleh mengikat Amerika supaya mengurangkan pengeluaran gas rumah hijau, sebelum Kongres setuju bertindak mengikut undang-undang yang diperlukan.

Sebagai contoh, wakil Amerika mahukan perkataan 'shall' (akan) digantikan dengan 'should' (sepatutnya). Beratus-ratus penunjuk perasaan berarak di luar Cavernous Bella sambil dikawal anggota polis antirusuhan yang melindungi persidangan. Ada penunjuk perasaan menyatakan mereka ingin mengambil alih persidangan global itu dan menjadikannya 'perhimpunan rakyat.'

Gambar televisyen menunjukkan seorang lelaki ditolak dari bumbung van polis dan dipukul anggota keselamatan.

Selepas sembilan hari rundingan itu dijalankan secara tidak produktif, perwakilan peringkat bawah semalam menamatkan fasa pertama dalam sidang dua minggu itu, dan menyerahkannya kepada menteri alam sekitar untuk perundingan fasa kedua. - AP

Friday, November 27, 2009

AIDALADHA YANG TAK SEPERTI SELALU

Tak banyak boleh dikata, sebab kepala tengah sebu .

SELAMAT HARI RAYA AIDAL ADHA


kampung ku esok baru korban lembu
esok ku pulang ke shah alam

Tuesday, November 24, 2009

InsyaALLAH, Kita di sini tidak stress

Banyak yang hendak dikata. Banyak yang hendak kita di sini tuliskan. Kendatipun pun ideanya ada, tapi barangkali kita di sini perlukan sedikit rehat.

Iya. Rehat. Kita ini sedang bertarung dengan masa. Tidak lama lagi peperiksaan Akhir Semester.

Oh, barangkali rakan2 kita di UiTM barangkali ada ramalan soalan. KIta di sini sangat kepinginkannya.


*semoga ALLAH melapangkan dada kita, memudahkan urusan kita, dan membantu kita dengan belas ehsan rahmatny, insyaALLAH.

Sunday, November 15, 2009

Sang Murabbi




Ribuan langkah kau tapaki
Pelosok negri kau sambangi
Ribuan langkah kau tapaki
Pelosok negri kau sambangi

Tanpa kenal lelah jemu
Sampaikan firman Tuhanmu
Tanpa kenal lelah jemu
Sampaikan firman Tuhanmu

Terik matahari
Tak surutkan langkahmu
Deru hujan badai
Tak lunturkan azzammu

Raga kan terluka
Tak jerikan nyalimu
Fatamorgana dunia
Tak silaukan pandangmu

Semua makhluk bertasbih
Panjatkan ampun bagimu
Semua makhluk berdoa
Limpahkan rahmat atasmu

Duhai pewaris nabi
Duka fana tak berarti
Surga kekal dan abadi
Balasan ikhlas di hati

Cerah hati kami
Kau semai nilai nan suci
Tegak panji Illahi
Bangkit generasi Robbani..


Ini lagu punya kenangan berguna buat saya. Dipetik dari cerita 'Sang Murabbi', saya dan rakan-rakan nontonnya di rumah Akhi Shariman, naqib kami. Saya cadangkan rakan-rakan semua, jika berkesepatan, menonton sama cerita ini. Sangat mendatangkan motivasi, dan memberi semangat. Kalau hendak tahu, kisah beruk pada entry yang lepas saya petik dari cerita ini.







Saturday, October 31, 2009

Kisah Beruk Yang Terhempas

Seekorr beruk telah naik memanjat sebatang pokok kelapa. Jauh benar naiknya dia, sampai ke pucuk pokok.

Beruk ini lalu berehat. Tangannya memegang pucuk pokok.

Tiba-tiba, datang angin puting beliung yang dasyat menghentam. Angin itu makin lama makin kuat. Si Beruk lalu terus memegang pucuk kelapa dengan lebih kuat dan ketat.

Puting beliung pun reda... Si beruk terselamat

Tiba-tiba, datang angin taufan yang dasyat dari laut, menghentam beruk yang berpegang di atas pokok itu. Semakin kuat taufan itu, makin kejap dan kemas pegangan beruk itu pada pucuk pokok itu. Kalau terlepas sedikit pegangannya itu, nescaya pasti beruk itu sudah diterbangkan angin puting beliung dan taufan.

Taufan pun reda..Si beruk terselamat lagi

Tiba-tiba, datang angin yang sepoi-sepoi bahasa bertiup. Sejuk dan nyamannya angin itu.

Beruk itu rasa seronok dan selesa. Nyaman sekali, sehingga akhirnya dia tertidur!

Pautan pada pokok terlepas. Si Beruk akhirnya jatuh terhempas.




makin kuat dicoba, sepatutnya semakin kuat kita berpegang,
makin selesa dengan nikmat, semakin longlai kita dibuai

Tuesday, October 13, 2009

Kuasa Dengan Cara Batil

Orang yang tahu pasti akan takut untuk memegangnya. Malangnya, ramai yang tidak tahu. Atau barangkali buat-buat tak tahu. Kerana itu ada yang sanggup mengguna segala macam cara kotor dan keji untuk mencapainya.

Apakah itu? Ia adalah amanah kuasa.

Mengapa dalam persoalan ini kita jarang sekali berhati-hati dan tidak mengambil langkah bejaga-jaga? Klaau dalam soal makanan, kita lihat bagaimana orang kita begitu berjaga-jaga dalam membeza yang halal dan haram. Sehingga barangkali sampai ke satu tahap menjadikan mereka terlalu was-was.

Malang sekali dalam soal memegang kuasa tiadalah mahu mereka berhati-hati seperti itu.

Seseorang yang beriman, apabila dibebankan ke atasnya amanah mentadbir umat, apa yang akan mula-mula terbayang di benaknya sudah pasti kemurkaan Allah yang akan datang bersama pengkhianatan terhadap amanah umat.

Maka berhati-hatilah. Kuasa adalah amanah. Dan apabila amanah itu diambil dengan cara yang batil dan menindas, tunggu sajalah janji Allah yang pasti dan tidak bisa dimungkiri.

Saturday, September 26, 2009

G20 dan revolusi 'Uprising'

Siapakah wajah2 orang tua dan nenek yang ada di dalam gambar di bawah?

G-20 finance ministers, central bank governors and other officials pose for a group picture during the G-20 finance ministers summit in London on Sept. 5.



Apakah kejadah haramnya G20 ini?
What does the G-20 do? - sumber dari msnbc.com

The Group of Twenty Finance Ministers and Central Bank Governors was established in 1999 to bring together industrialized and developing economies to discuss issues in the global economy. The G-20 promotes open and constructive discussion and helps to support growth and development across the globe.

Terjemahan (khusus untuk Mak Cik Felda dan Datuk Seri Mike Tyson):


Apa yang G20 lakukan? - sumber dari Kamus BM-BI terbitan Oak ford

Kumpulan yang terdiri daripada 20 perompak dan musang lapar ini telah ditubuhkan pada 1999 adalah bertujuan untuk membincangkan bagaimana cara untuk menyelamatkan dan meneruskan sistem ekonomi Kapitalis ini. Kumpulan G20 ini akan bermati-matian untuk melindungi kepentingan para pemodal asing dan helang pemakan bangkai yang wujud di belakang IMF dan Wall Street.



SEMUA WARGA WAJIB FAHAM DAN TAHU MUSLIHAT MEREKA INI

Mereka akan terus menekan dan merompak harta-harta milik rakyat dan negara. Mangsa utama mereka sudah pasti ialah negara-negara dunia ke3 yang kebanyakan pemimpin mereka ialah balaci-balaci yang taat setia serta sanggup mengekor dan mencium punggung ketua mereka ini, hatta sampai ke hujung dunia sekalipun. Asalkan ada ongkosnya beserta China Doll yang masyuuuk-masyuuuk.


Mari Beramai2 Nyanyikan lagu ini! Go down with Capitalism! (aritu videoclip ada. la ni dah x da)





Paranoia is in bloom,
The PR transmissions will resume,
They'll try to push drugs that keep us all dumbed down,
And hope that we will never see the truth around
(So come on)

Another promise, another scene,
Another packaged lie to keep us trapped in greed,
And all the green belts wrapped around our minds,
And endless red tape to keep the truth confined
(So come on)

They will not force us,
They will stop degrading us,
They will not control us,
We will be victorious
(So come on)

Interchanging mind control,
Come let the revolution take it's toll,
If you could flick a switch and open your third eye,
You'd see that
We should never be afraid to die
(So come on)

Rise up and take the power back,
It's time the fat cats had a heart attack,
You know that their time's coming to an end,
We have to unify and watch our flag ascend

They will not force us,
They will stop degrading us,
They will not control us,
We will be victorious




Thursday, September 24, 2009

Meneliti Tangisan Di Pagi Raya

Raya memang hari kita bersuka dan gembira sambil melompat-lompat bersama-sama sepupu2 yang pulang ke kampung. Tidak salah untuk kita melompat-lompat kerana ia menzahirkan kegembiraan dan kemeriahan hari raya.

Akan tetapi, tangisan juga sinonim dengan raya bagi masayarakat kita. Saya tidak mengatakan tangisan itu salah. Para alim dan para pencinta Ilahi pasti tersedu sedan mengenangkan ramadhan mubarak yang telah berlalu pergi. Belum tentu lagi ia kembali kerana ajal maut itu datang menjemput tanpa sesiapa pun tahu. Hanya ALLAH azzawajall saja yang tahu akan halnya kematian seseorang itu.

Dalam tangisan kesedihan itu, para Alim dan Pencinta Ilhi ini akan terus bingkas bangun dan mengesat air mata mereka tatkala berkumandangnya laungan takbir raya lantas merayakan kemenangan mereka dalam memerangi nafsu dan syahwat masing-masing.

Ini tangisan yang sebenar! Selepas menangis mereka bangkit dengan penuh kekuatan dan dengan syukur melaungkan takbir dengan bersemangat tanda pengisytiharan kemenangan penuh bergaya.

Berbeza sungguh dengan tangisan raya sesetengah dari kita. Ya, kita lihat mereka menangis tersedu-sedan di pagi raya. Tidak pernah kita melihat dia menangis sebegitu kuat kecuali pada hari raya.

Akan tetapi, lihat dan teliti kembali sebab mengapa dia menangis. Mereka menangis bukan kerana Ramadhan yang berlalu. Mereka menangis kerana terlalu sayu mendengarkan alunan Takbir Raya yang mendayu-dayu!

Saya tidak menyalahkan takbir raya ataupun imam dan bilal yang mengalunkan takbir tersebut. Masyarakat kita memang sinonim dengan keindahan dan alunan yang sebegitu. Malah, itulah antara ciri2 kelembutan orang Melayu yang memang terkenal sejak dahulu lagi.

Apa yang perlu dilihat kembali di sini ialah tujuan kita menangis tersedu-sedan di pagi raya. Bukankah ini hari kemenangan? Sepatutnya ia disambut dengan gembira dan dengan senyuman. Apa sudah jadi dengan hari raya bila senyuman di balas dengan muka yang masam mencuka ditambah dengan mata yang merah berair?

Sunday, September 20, 2009

Seloka Raya Untuk Bersuka

Selamat Beraya,
Ini hari kita bersuka dan riang ria,
Nak main mercun jgn campak merata,
kesian, nanti terkejut warga tua

Selamat bertemu sanak saudara,
Tak lupa pada kawan lama,
Dulu kita sama melompat sambil terkinja,
Sekarang semua sudah terbang merata

Pak Imam, Pak Bilal, wa mintak maap,
Kalu khutbah tadi pagi wa slalu saja sangap

Kahkahkah mari beraya mari bersuka,
Hari ini memang hari untuk bersuka
Bukan hari meratap lagi berduka
Tanda syukur pada Yang Esa

Saturday, September 19, 2009

Dengan Terhantuk Baru Kita Sedar

Yang lepas itu memang mengajar

Mengingat, mengejut jiwa yang alpa

Terlupa jalan dan arah sebenar

Lalu, sekali terhantuk lantas tersedar


Alhamdulillah, jiwa ini masih ada roh rupanya

Masih ingat dan sedar arah tujuan


Alhamdulillah, dengan terhantuk aku tersedar

Dari mimpi dan mainan yang lama mengenggam

Saturday, September 12, 2009

Ada Apa Di Bilik Dr Vellayan?

Baru-baru ini dalam bilik Dr Vellayan, pensyarah Parasito kesayangan pelajar, saya terlihat sesuatu di tampal di dinding.

Ini menarik untuk dikongsikan!

Watch Your THOUGHT
It become your WORD

Watch your WORD
It become your ACTION

Watch your ACTION
It become your HABIT

Watch your HABIT
It become your CHARACTER

Watch your CHARACTER
IT BECOME YOUR DESTINY

Monday, September 7, 2009

Sahur ku Sahur mu

Sahur tadi,
Kadang ceria kadang suka
Makan sahur lauk macam berbuka

Sahur tadi,
Kadang sedih kadang sayu
Sempat teguk air kosong saja

Bila sahur
Kadang terpikir kadang terkenang
Anak Pak Din nelayan bersahur apa?

Bila sahur
Kadang terkenang kadang terpikir
Semalam Kak Ros janda 10 berbuka apa?

Sahur ku bukan sahur mu
Kadang sedih kadang gembira

Sahur mu bukan sahur ku
Selalu bersedih serta haru





hai Datuk, hai Tan Sri! kahkahkah! Sahur apa hari ni?

Monday, August 31, 2009

Kenyataan Akhbar Persatuan Peminat Goyang Gerudi

kenyataan Akhbar untuk edaran segera




Kami dari Persatuan Peminat Goyang Gerudi (PENGERUDI)telah mengadakan mesyuarat tergempa susulan ketiadaan sambutan pada perayaan Merdeka tahun ini.

Kami ingin menyatakan kekecewaan yang mendalam dari lubuk hati kami atas ketiadaan gelekan dangdut pada sambutan merdeka tahun ini.

Kami berpendapat ini adalah satu langkah yang tidak tepat dan kurang wajar yang telah diambil oleh kerajaan kerana ini sama sekali tidak mencerminkan budaya ketimuran dan 1Malaysia yang dicanang oleh YAB Perdana Menteri kita.

Ketiadaan gelekan dan goyang gerudi dari penari-penari Malysia telah mencemarkan nama baik Malaysia di mata para pelancong serta menyebabkan sambutan Kemerdekaan Negara kita tahun ini menjadi hambar serta tidak meriah.

Ramai antara kami merasa kecewa serta ada yang tidak henti-henti menangis meleleh air mata jantan dari siang hingga ke malam lantaran terlalu hampa dengan ketiadaan persembahan pada sambutan tahun ini.

Justeru, kami ingin menyatakan beberapa tuntutan:





1. Persembahan goyang dan gelek harus diadakan secepat mungin sepantas kilat bagi mengembalikan kepercayaan pelancong pada kemeriahan Malaysia.



2. Pihak Kementerian Pelajaran perlu mewujudkan matapelajaran Dangdut ataupun Tarian Dedah di peringkat sekolah rendah lagi bagi melahirkan kembali generasi Dangdut Pop yang telah hampir hilang.



3. Nyanyian lagu Dangdut wajib diputarkan di setiap majlis kerajaan ataupun keraian menteri ataupun sambutan Monsoon Cup ataupun majlis graduasi Tadika Kemas.



4. Setiap rakyat wajib mempelajari Goyang Gerudi sebagai salah satu bentuk senaman yang menyihatkan lagi menyegarkan.




Kami berharap agar pihak kerajaan memandang serius akan tuntutan kami ini. Kami tidak teragak-agak untuk mengadakan demonstrasi jalanan sambil membawa kepala lembu jika pihak berwajib tidak mengendahkan tuntutan kami.

Sekian.



Yang Bergoyang,

Lim Tat bin Kuntau
Presiden PEMINUL

*surat ini ialah cetakan komputer dan tidak memerlukan tandatangan

Sambutan Merdeka Jenis Apa Ini? - Merdeka Day Special 2

Hari ini merdeka. Tapi ia sambutan yang berlainan sekali dari tahun-tahun yang sudah.

Tahun ini pelik. Saya mencari kalau-kalau ada nyanyian penyanyi2 yang ayu lagi mantap.. Saya mencari juga kalau-kalau ada gelekan-gelekan penari yang syiooook belaka.

Hairan. Tahun ini tiada.

Ah. Lupa. Ini bulan Ramadhan. Pak Menteri kata gelekan dan nyanyian yang masyuuuk telah ditiadakan kerana menghormati bulan Ramadhan.

Menghormati Ramadhan?

Kawan, ini kelakar!

Kalau Beruk pandai ketawa, sudah pasti dia ketawa sampai terkangkang-kangkang.

Kalau kucing boleh tergelak, pasti berdekah dia tergelak sampai termuntah makanan sahur tadi.


Kita tunggu apa komen mereka pada gelekan yang masyuk- masyk dan syiok-syiok selepas Ramdhan

Kita tunggu apa komen mereka pada Da Ma Cai dan Magnum 4D selepas Ramdhan

Nantikan... Jangan ke mana-mana..

Saturday, August 29, 2009

Rumah Si Rama - Merdeka Day Special



Islam Untuk Semua

Hak Rakyat Di Bahagi sama

Itu Yang Di Ajar Junjungan Mulia

Saturday, August 22, 2009

Desparado Cara Malaysia : satu ulang tayang

Bila anda dipilih oleh rakyat sebagai kerajaan, maka itu satu amanah. Ia wajib dilaksana dengan adil. Harta negara wajar diagihkan sama rata tanpa mengira fahaman politik.

Ramai takut mendengar perkataan ‘sama rata’ ini. Sabar. Dengar dahulu penjelasan saya.
Konsep sama rata ini bermaksud harta negara dibaghagi-bahagi dengan saksama. Yang miskin akan dapat lebih. Yang kaya cukuplah sekadarnya. Maka, majoriti yang miskin iatu Melayu akan dapat lebih. Nak takut apanya? Sila baca artikel saya sebelum ini. Ketuanan Melayu vs KeTUANAN ISLAM.

Apa yang berlaku dalam landskap politik Malaysia sejak akhir-akhir ini semakin menampakkan kebejatan dan ‘taktik kotor’ serta busuk dalam mencapai matlamat politik. Harta negara yang merupakan hasil titik peluh rakyat dipusing-pusingkan dan dimanfaatkan sepenuhnya untuk kepentingan parti.

Saya tegaskan di sini bahawa wang kerajaan ialah wang rakyat. Wang parti datangnya dari sumber lain. Itu saya tak mahu ulas dengan lanjut. Siapa yang berminat boleh tanya anak beranak Lim Goh Tong. Jangan tanya dia pasal dia sekarang sedang berhadapan soalan Mungkar Nangkir nun jauh di bawah tanah sana. Jadi, jangan ganggu dia.

Setiap rakyat membayar cukai samada dia pembangkang mahupun kerajaan. Tun Mahathir membayar cukai. Begitu juga Datuk Seri Anwar. Mereka-mereka ini kita tak perlu risaukan samada membayar cukai atau tidak.

Tetapi, pembayar cukai yang harus kita risaukan ialah Kak Mona peniaga air di Seksyen 2 serta Man Tempang pembuat perabot berstatus OKU di Alor Star Kedah.
Mereka ini mengembleng tenaga, masa, dan fikrah bagi mencari sesuap nasi buat mengisi perut keluarga. Dari tenaga, masa, dan fikrah mereka ini terhasilnya rezeki berupa wang dan bermacam-macam lagi keperluan yang lain. Kemudian, sebahagian darinya mereka gunakan buat membayar cukai.

Saya kurang pasti samada Kak Mona itu penyokong pembangkang ataupun kerajaan. Yang saya tahu air koko di kedainya memang sedap diminum. (saya dah tak nampak mana anak perempuan dia sekarang. Dulunya memang dia selalu menolong maknya di kedai). Saya juga kurang tahu tentang Man Tempang. Apa yang pasti, kedua-duanya MEMBAYAR CUKAI.

Jadi, kesimpulannya di sini mudah. Setiap pembayar cukai WAJIB mendapat hak sama rata dalam arus pembangunan dan kemajuan. Mereka mengharapkan yang empunya kuasa memerintah akan mengagih-agihkannya denga bijak dan cerdik.

Tugas kerajaan adalah untuk merancang penggunaan wang cukai ini untuk kesenangan rakyat. Bukannya menjadi pihak yang merencatkan pembangunan kemudahan rakyat dengan alasan mereka penyokong pembangkang.

Kahkahkah. Duit kerajaan itu duit siapa sebenarnya? Duit rakyat atau duit parti?

Bermakna DUN Kijang di bawah Pas harus mendapat kemudahan yang sewajarnya sepertimana DUN Pekan di bawah BN. Itulah keadilan.

Jadi, bila Datuk Muhyiddin membuat tawaran untuk menjadikan Permatang Pasir sebagai ‘anak emas’ kerajaan jika BN menang di sana adalah tindakan tidak adil lagi berat sebelah.

Ini ulang tayang apa yang berlaku di Manek Urai. Tindakan ini tindakan ‘Desparado’ namanya.

Friday, August 21, 2009

Tu Dia... Dia Mai Dah

Kan dah kata

Dia mai dah

Alhamdulillah

SELAMAT DATANG HAI RAMADHAN

Tunggu....Sat Lagi Nih

Sat lagi datang lah tu InsyaALLAH

nak mai dah tu..

Tunggu saja....

"Mu ni nunggu gapo Pis?" tanya kawan

kahkahkah..ado la..sat lagi mu tau lah




*Alhamdulillah..booth hari Al Quds jalan dengan lancar

Tuesday, August 18, 2009

Temberang Meloya dan Hairan Terkantoi Lagi



Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menafikan berkata 'ahli Umno tidak masuk syurga' dan akan mengambil tindakan undang-undang kepada pihak media yang memutarbelit kenyataannya itu.

NONEBerikutan itu, katanya, beliau akan berbincang dengan peguam untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap media yang didakwanya telah menokok tambah kenyataannya itu.

Sebuah akhbar harian menyiarkan di muka depan kononnya Nik Aziz berkata, ahli Umno tidak akan masuk syurga.

Sebelum ini, akhbar yang sama telah memohon maaf kepada Nik Aziz di muka depannya kerana mentyiarkan kenyataan yang salah tentang Nik Aziz.

Harakahdaily melaporkan Nik Aziz berkata beliau biasanya mengunakan perkataan penyokong Umno, "saya tidak mengunakan ahli Umno. Penyokong lain, ahli lain.

"Saya tidak pernah menyentuh mengenai ahli-ahli Umno, tetapi saya menyentuh dasar yang dibawa oleh Umno," katanya dalam satu sidang akhbar di pejabatnya hari ini.

pas new headquaters launch 210507 nik aziz crapNik Aziz berkata, memang mana-mana orang Islam yang mengasingkan Islam dan iman mustahil akan masuk syurga.

"Mana-mana gerakan orang Islam yang hanya mementingkan Islam sahaja tanpa iman, memang mustahil masuk syurga, itu yang saya sebut, tidak langsung maksudkan anggota parti Umno," tegasnya.

Nik Aziz turut menafikan beliau mendakwa parti itu mengamalkan ajaran Islam palsu dari Palestin.

"Saya tidak sebut langsung tentang Palestin waktu tu, ni semua tak lain tak bukan untuk memburukkan saya dan membiarkan saya ni jadi balah (berkelahi) pula dengan Umno,"ujarnya.

Mengenai kenyataan Mufti Negeri Perak, Tan Sri Harussani Zakarian, yang mengulas kenyataannya melalui hanya membaca di akhbar, Nik Aziz berharap agar Harussani mendapat maklumat yang sebenarnya melalui beliau.



sah! sah! memang sah!

Meloya dan Hairan memang pasangan pembohong terhebat abad ini

Jangan pelik! Ini memang kelaziman

Kalau 5,000 merekaa akan kata 1,000

1 benda yang Meloya dan Hairan memang tepat

Jeng Jeng Jeng, apakh itu?



Da Ma Cai dan Magnum 4D

Tersasul Maksud

Jangan tersalah tafsir maksud dan pengertian perkataan 'rakyat'. Sesetengah orang sering tersasul dalam erti perkataan 'rakyat'.

Rakyat bagi spesis yang belajar dalam PPSMI ini beranggapan maksud 'rakyat' ialah para towkey Cina, kroni, bini, anak menantu, rakan taulan, dan sepupu sepapat masing-masing. Kita wajib memaafkan mereka kerana mereka ini belajar dalam Inglish. Jadi ada logik kalau perkataan 'rakyat' yang budak Taska Kemas pun tahu ini mereka tidak tahu.

Rakyat bermaksud Pak Mail yang memerah keringat di Kebun Getah di Kg Tiang Dua Melaka. Rakyat juga bermaksud Abe Ja yang setiap hari menyabung nyawa di lautan luas untuk rezeki keluarga di Kg Sematjal Kelantan.

Mereka-mereka inilah rakyat. Insan-insan kerdil tapi kuat semangat hidup ini sebenarnya rakyat.

Monday, August 10, 2009

tAZKIRAH Ustaz kUANG kUANG

Isu arak: Umno S'gor kata PAS 'baru bangun dari tidur' - Malaysiakini




Umno Selangor menempelak PAS Selangor yang menurutnya baru "bangun dari tidur" berhubung isu kontroversi penjualan arak di negeri itu.





"Bagi saya, PAS baru bangun dari tidur, bahawa nampak Islam daripada Umno," kata Ketua Penerangan Umno Selangor, Abdul Syukur Idrus."Dulu kata bila jadi kerajaan, nak tutup kilang arak, tapi sampai hari ini, tak tutup," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.





Abdul Syukur berkata, PAS tidak harus menunggu untuk berdemonstrasi untuk menyelesaikan masalah tersebut."Sedangkan PAS Selangor mempunyai seramai tiga orang exconya dalam kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor.





"Keputusan ada di tangan mereka, sebab mereka sebahagian daripada kerajaan. "Kenapa tunggu nak berdemonstrasi dan sebagainya. Kalau jadi pembangkang bolehlah. Sekarang ada kuasa untuk menghalang penjualan arak di Selangor," katanya.Lihat kebijaksanaan PAS





Beliau yang juga ketua Umno bahagian Selayang diminta mengulas tindakan PAS Selangor melancarkan kempen penerangan besar-besaran di seluruh negeri supaya umat Islam menjauhi arak, susulan kontroversi pengharaman minuman itu dengan seorang pemimpin DAP, Ronnie Liu.





Kira-kira 80,000 risalah diedarkan di seluruh negeri mulai selepas solat Jumaat lalu.Selain risalah dicetak untuk diedarkan, PAS Selangor turut menggantung kain rentang bertulisan "Bebaskan Umat Islam daripada Najis Arak" di tempat tumpuan umum dan simpang jalan utama di negeri itu.





Abdul Syukur yang juga ADUN Kuang berkata, Umno Selangor mahu melihat kebijaksanaan PAS menangani isu tersebut."Mereka boleh buat keputusan. Apakah PAS boleh menguasai Pakatan Rakyat dan menjadi wakil kepada orang Melayu?"Kita nak tengok kebolehan PAS. Mereka juga ingat bahawa mereka jauh lebih Islam daripada Umno. "Kita lihat apa yang akan berlaku. Jika gagal, berhenti jadi kerajaan," katanya.








MasyaALLAH...meleleh air mata..meleleh air peluh..





kerna terharu mendengar tazkirah dari Kuang Kuang..





ini pasal apa bunyi macam katak pangil hujan?





KUANG! KUANG! KUANG!





DULU MASA ADA MAJORITI, SIAPA YANG LULUSKAN BINA KILANG ARAK TU?





BESAR BENAR KILANG NYA, ADA DEKAT2 SHAH ALAM





KAHKAHKAH SAPA SLALU NAIK KTM BULEY NAMPAK





MERCU TANDA NEGERI SELANGOR





KILANG ARAK CALSBERG





tumpang tanya buleh?





nampak tak mana dia ni?







*pssst..jgn salah sangka..bukn dia yg buat..

Friday, August 7, 2009

Cuuuuuuuuuuuuuuukai

"I'm a Tax Payer! Have you done justice to me?"

Ini apa yang pensyarah di Hospital Sg Buloh kata

Ada benarnya ini

Saturday, August 1, 2009

Demam dan Batuk

Ayah awal2 sudah melarang

Katanya kau batuk terbahak-bahak

Nanti ke kelas bagaimana mahu kau belajar?

Akhirnya di rumah aku tersadai

Maaf temanku, engkau tak dapat ku teman

Hari ini di jalanan

Rakyat Bersuara

20,000 ORANG DIANGGAR HADIR

RAKYAT BERARAK BERGERAK-GERAK

SOGO DITUTUP HUJAN ASID BERTABURAN

YANG TUA DAN MUDA SAMA BERJALAN

ISA ZALIM WAJIB DIHENTIKAN

Salut Untuk Teman

Kalian anak muda tulen berani

Punya darah remaja semangat berapi

Salut untuk kalian wahai yang muda berani

Maaf tidak dapat naik selori

Sebab aq sedang demam berhari-hari

IkutSUKAgua

Polis kaji guna ISA tahan penganjur, peserta GMI - bhairan


KUALA LUMPUR: Polis sedia menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) terhadap penganjur dan peserta perhimpunan haram menyokong dan menentang akta itu yang dirancang di beberapa lokasi di sekitar ibu negara hari ini.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, bagaimanapun berkata pihaknya akan mengkaji kemungkinan itu terlebih dulu berdasarkan kesesuaian dan keperluan membabitkan keselamatan serta ketenteraman awam.


“Kita akan pantau tindakan mereka dulu dan kaji untuk guna ISA,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Gabungan Mansuhkan ISA (GMI) dan Majlis Gabungan Badan Bukan Kerajaan (NGO) Pembela Negara (Magaran) sehingga semalam tetap dengan keputusan mereka untuk mengadakan perhimpunan bagi membantah dan menyokong ISA, hari ini.



ni nak kaji2 buat apa?

ingat U saintis ka nak kaji2! kahkah

tahan aja lah

I kut

S uka

A ku

Friday, July 31, 2009

Terima Kasih Daun Keladi

Menegur itu dihormati,

kerna itulah bukti sahabat sejati,

sama2 berjuang menuju Ilahi,

agar semua kita sentosa diberkati,

Terima kasih penuh penghargaan di hati,

Kepada yang sudi ingat-mengingati,

Anda memang sahabat sejati

Thursday, July 30, 2009

Kisah Anak Tahanan ISA

Nama saya Suhaib. Saya berusia 16 tahun. Ketika bapa saya, Mat Sah Satray ditahan di bawah ISA pada 18 April tahun 2002, saya berusia 8 tahun 5 bulan. Saya masih terlalu kecil dan tidak dapat mengingati semua peristiwa. Ketika itu saya sedang tidur, tetapi terjaga apabila beberapa orang polis masuk ke bilik tidur saya dan dengan kasar menyelak cadar, mengangkat hujung tilam, menarik rak baju, membuka serta menutup almari pakaian hingga mengeluarkan bunyi kuat yang membuatkan saya terjaga.


Umi, panggilan saya pada emak, mendukung saya dan diletakkan di sebelah abah yang ketika itu duduk di sofa di ruang tamu. Aku menoleh ke arah Abah dan nampak kedua-dua tangannya bergari. Aku menangis kerana terlalu takut melihat gari itu. Gambaran gari yang melengkar di kedua-dua belah tangan Abah amat sukar untuk hilang dari minda saya......

Agak lama juga polis menggeledah rumah kami. Seorang wanita sibuk menyoal Abah dan Umi bergilir-gilir dan kemudian menulis sesuatu di atas kertas. Manakala lima orang lelaki yang lain, sibuk membuka rak buku Abah, mengeluarkan Quran dan buku-buku agama serta menyelak-nyelak setiap muka surat dengan pantas. Saya tidak tahu, apa yang mereka cari. Tidak lama selepas itu, mereka membawa Abah masuk ke dalam van putih. Umi dukung saya dan kami berdua sempat melambai tangan kepada Abah. Sebaik sahaja van putih hilang dari pandangan, aku menangis lagi sambil memanggil-manggil Abah. Saya baring di riba Umi hingga tertidur...

Saya bagaikan melalui satu mimpi buruk di mana Abah dilarikan dari rumah oleh sekumpulan lelaki. Bila terjaga dari tidur, saya mencari Abah di semua bilik termasuk bilik air tetapi tidak ditemui. Saya mendapatkan Umi yang sedang membancuh minuman untuk bertanya tentang Abah, tetapi saya nampak Umi juga sedang menangis....

Saya asyik teringatkan Abah. Dari pagi saya tunggu Abah, tengah hari, hinggalah cuaca gelap dan masuk waktu maghrib, Abah masih juga belum pulang. Saya mula menangis kerana rindukan Abah... Ketika itu telefon rumah berdering, saya dan Umi berlari ke arah telefon tetapi apabila gagang diangkat, tiada siapa yang bercakap di hujung talian....

7 tahun telah berlalu

Peristiwa buruk itu telah berlalu tujuh tahun yang lalu, namun ianya sukar untuk hilang semuanya dari fikiran saya. Tujuh tahun lalu Abah saya dibawa pergi, hingga kini beliau tidak pernah balik ke rumah kami.

Pada tahun 2009 ini, maknanya hampir separuh usia saya membesar tanpa belaian kasih sayang, bimbingan dan sentuhan Abah walaupun beliau masih hidup. Saya membesar bertemankan barang-barang peribadinya seperti jam tangan, dompet, baju, seluar, kain pelikat dan buku-buku beliau. Saya sekadar mengikuti nasihat dan kata-kata beliau melalui surat-surat kirimannya. Jika rasa terlalu rindu padanya, saya akan pakai baju, seluar dan kain pelikat beliau. Saya letak gambar Abah di dompet duit bersebelahan dengan gambar saya.

Umi akan memastikan kami melawat Abah sekurang-kurangnya dua kali sebulan. Namun waktu lawatan selama 45 minit itu jauh dari mencukupi untuk Abah menghilangkan rindu, memberikan bimbingan, tunjuk ajar serta melepaskan kasih sayangnya kepada saya.

Satu peristiwa yang tidak dapat dilupakan ialah ketika lawatan pertama ke Kem pada 24 Jun 2002. Setelah hampir tiga minggu tidak melihat Abah sejak pertemuan terakhir di Bukit Aman, saya rasa terlalu rindu kepadanya. Kami berbual selama 45 minit dan di akhir pertemuan, Abah dibenarkan keluar dari bilik kurungan untuk bersalaman dengan saya dan Umi. Abah mengangkat, mendukung dan mencium saya berkali-kali. Saya terlalu rindukan Abah dan apabila warden bertugas menyuruh Abah masuk kembali ke bilik kurungan, saya menangis dan tidak mahu melepaskan pegangan pada lengan Abah...

Bagaikan binatang di zoo

Sejak hari pertama penahanan Abah hinggalah di saat ini, saya tidak pernah berpeluang mengerjakan solat dan membaca quran bersama beliau. Saya tidak mengharapkan duit belanja atau keluar membeli belah kerana memahami semua itu tidak mungkin dapat dilakukan bersama. Namun, satu perkara yang lebih memedihkan bermula pada bulan April 2005, kami keluarga tahanan hanya dibenarkan bertemu menggunakan interkom di sebalik dinding kaca lutsinar. Bila sahaja melihat Abah di sebalik cermin kaca, hati saya terasa hancur... Ketika itu, saya teringat binatang di zoo yang diletakkan di dalam kotak kaca. Apakah dosa dan kesalahan Abah diperlakukan sedemikian rupa. Sejak tarikh itu, setiap kali melawat Abah, saya hanya berpeluang bercakap melalui interkom dan duduk di sebalik kaca. Saya hanya dapat melihat wajah Abah, tetapi tidak dapat menyentuhnya...hati ini memang pedih yang teramat sangat.

Tujuh tahun saya dipisahkan dari Abah, namun tiada sebarang tanda beliau akan dibebaskan. Walaupun pada tahun 2009 ini ada dua pembebasan beramai-ramai yang mendapat tempat di dada media, namun nama Abah saya tiada dalam kedua-dua senarai pembebasan tersebut....

Perpisahan dengan Abah benar-benar membuat saya rasa rendah diri dan terpinggir. Saya terlalu ingin menjalani kehidupan harian bersama Abah. Saya ingin makan, berbual, bergurau senda dan melakukan pelbagai aktiviti harian bersamanya. Saya juga punya keinginan mempunyai keluarga yang lengkap, sama seperti orang lain.

Hingga kini saya tidak faham kenapa Abah saya, seorang yang pendiam dan mudah tersenyum, masih juga belum dibebaskan. Saya tidak tahu apakah sebenarnya kesalahan beliau kerana tahanan ISA lain yang ditahan bersama Abah tujuh tahun dulu, hampir semuanya telah pun dibebaskan... namun Abah masih tetap dikurung di Kem. Saya setuju dengan pendapat Umi bahawa Abah sepatutnya dibicarakan di mahkamah. Kalau benar ada bukti menyatakan dia salah, sekurang-kurangnya hakim akan menetapkan, bilakah tarikh akhir dia menjalani kehidupan sebagai banduan. Saya amat sedih mengenangkan kehidupan Abah dalam ketidakpastian selama tujuh tahun dan terus berlarutan.

Saya akan terus berdoa pada Allah supaya Abah segera dibebaskan...

*Testimoni ini ditulis oleh Suhaib Mat Sah, anak kepada tahanan ISA Mat Sah Satray. Mat Sah Satray ditahan sejak tahun 2002, dituduh terlibat dalam aktiviti Jemaah Islamiah, namun tidak pernah dibuktikan di mahkamah. Dipetik daripada blog merdekareview - azm _

Bijak Macam Kancil

Dipetik dari TukarTiub

Dari semenjak agama muncul -
agama telah digunakan sebagai helah dan hujah untuk menundukkan
kaum tani dan kaum buruh dari bangun menentang kezaliman.

Di Zaman Pertengahan Eropah Gereja telah bersubahat dengan kaum
feudal untuk merampas tanah dan tanaman kaum tani.

Di zaman kolonial agama telah digunakan untuk merampas tanah dan bumi
di Asia - Afrika dan Amerika Latin.

Mak Cik Nih Tak Faham Ka???

HARAM ANJUR SERTAI SERTAI DEMONSTRASI JALANAN – berita hairan

KUALA LUMPUR: Islam mengharamkan umatnya menganjur atau menyertai aktiviti yang boleh menjejaskan keselamatan negara seperti perhimpunan haram bagi mendesak kerajaan menghapuskan dan mengekalkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) di ibu negara, Sabtu ini.

Pelbagai pihak termasuk menteri berkaitan, mufti dan ulama menyifatkan berdosa bagi mereka yang terbabit secara langsung dalam perhimpunan itu kerana jelas bertentangan dengan Islam kerana boleh mencetuskan ketegangan dan huru-hara.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mashitah Ibrahim, berkata Islam tidak menggalakkan mana-mana umatnya untuk menyertai dan menganjurkan majlis yang boleh mendatangkan kemudaratan kepada masyarakat.

Sementara itu, Mufti Perak, Harussani Zakaria, berkata jika perhimpunan yang boleh mendatangkan huru hara, maka adalah haram mana-mana pihak untuk menyertainya apatah lagi perhimpunan itu tidak mendapat kebenaran pihak berkuasa.




mak cik! ooo mak cik! ade lagi rupeny...

paham ke dak???

Rakyat mintak fatwa ISA!

yang pigi bagi fatwa demonstrasi nih pasal apa?

nih yang mengelabah melalut tak tentu arah ni menda apa?

mak cik..mak cik..mak cik nih dah mula meghaban ni kenapa?

Tang nih cepat plak fatwa keluar

Wednesday, July 29, 2009

Zalim!!!

Jangan Biar Hamba Ternanti-Nanti - Lagu Masyuuuk Terbaru

Hamba mewakilkan suara rakyat yang ternanti-nanti,

Akan fatwa para Mufti yang dihormati lagi dikasihi,

Tentang Perihal ISA yang mengunci mati,

Para pejuang ditangkap tidak diadili,

Anak bini terbiar tergantung tak bertali,

Sekolah tercicir tak kenal ABC,

Kasihanilah mereka jangan dizalimi,

Siapa yang zalim balasan ALLAH menanti






korus* aku suka makan kari
makan kari di tengah hari
kari ayam sedap sekali
tapi dah lama tak makan kari
takda duit nak pergi beli
kerna ayah ku ditangkap lalu digari(ulang 3 kali )

ASAP! Fatwa Diperlukan! Kahkahkah

MAJLIS FATWA KEBANGSAAN KENA KELUARKAN FATWA ISA

Disiarkan pada Julai 28, 2009

Majlis Fatwa Kebangsaan perlu mengeluarkan fatwa mengenai ISA. Ini kerana isu ini telah berulang kali diminta oleh Umat Islam agar dilihat di sudut agama. Namun fatwa itu hendaklah adil, bebas dari keterikatan dengan mana-mana pihak, dibahaskan secara saksama dengan kehadiran pakar perundangan, pihak berkuasa dan mangsa. Juga ahli-ahli politik yang bersetuju dan yang membantah perlu dijemput memberikan pandangan.

Penilaian adil perlu untuk panduan kerajaan. Malanglah jika isu-isu pinggiran dibincangkan sedangkan isu-isu besar yang membabitkan kepentingan umat ditinggalkan. Majlis Fatwa Kebangsaan menggunakan wang awam, maka pastikan faedahnya balik kepada awam secara jelas. Mesyuarat yang biasanya berlangsung di hotel-hotel yang hebat itu perlu mengeluarkan pandangan-pandangan yang hebat untuk kemaslahatan umum.

Hari ini rakyat berbagai pendapat tentang ISA, berikan pandangan para mufti pula. Masakan mungkin mereka tidak peka, sedangkan semua rakyat berbicara. Saya secara peribadi semasa menjadi mufti telah mengeluarkan pandangan dalam Bulan Ramadhan lepas di Perlis, Kelantan, Kuala Lumpur dan berbagai tempat. Media tempatan telah berulang kali menyiarkannya. Kali ini kita menuntut pandangan rasmi agensi agama kerajaan pusat pula.

Dr. Mohd Asri Zainul Abidin, Lampeter, UK.

Monday, July 27, 2009

1 Ogos nanti tak perlu mandi


klik pada gambar bagi siapa yang rabun



ini sangat kelakar

macamana buleh bertembung nih?

dah kene lah tu, ada 2 grup

satu pro satu anti

ni bertembung-tembung ni pasal apa?

nak berpeluk-peluk ke?

hahahahahaha

Peringatan. para peserta demo diminta membawa payung dan baju hujan bersama unuk mengelak dari semburan air FRU


*besarlah kiranya harapan patik pada pihak Istana Negara untuk tolong menyediakan juadah ringan berupa mee hoon dan teh o beng panas. Patik khuatir lagi bimbang dengan peserta yang mungkin kelaparan dek kerana keletihan dikejar FRU dan cotanya.

Saturday, July 25, 2009

Pelajar UiTM, Sila Ambil Perhatian.

UiTM Shah Alam ditutup

Ada orang terkantoi H1N1

Para pelajar tolong beri perhatian

Balik ke kampung dan buat pemeriksaan

Thursday, July 23, 2009

Kenapa Diam? Hilang Suara ka? Ke dah kene sumbat?kahkahkah

Hah? Sudah lama tak update?

Pengecut ka?

Hilang idea ka?

kahkah

2 minggu ini kelas terlalu padat

tahun 2 perubatan amat sibuk

Sukan Antara Fakulti sudah dekat

Training...

Rileks..Wa update nanti!

Tu pun kalu ada nak baca! kahkahkahkah

Monday, July 13, 2009

Jemputan Untuk Mat Kool



warga Malaysia dijemput hadir

Mat kool, Mat Rock, Mat Belia, Mat Dangdut dijemput sama

Orang muda mari beraamai-ramai

Jangan malas berfikir

*ada orang takut bila tengok gambo 2 figura kat atas tu

dia kata, "U nih penyokong pembangkang ke Pis?"

kahkahkahkah

ini yang lawak!

tak kool betul lah!
hahahahaha

Wednesday, July 8, 2009

Chain of Hatred - nak tau apekebenda nih sila rujuk kamus PPSMI

Dulu di MRSM, bila dengar sahaja senior minta berkumpul di surau, kami sudah menagak apa tujuannya. 5 tahun di MRSM, memang sudah masak benar dengan budaya senior.

Ini mesti panggil sebab tak puas hati!

Entah, selalunya bila sudah jadi senior, ada junior di bawah, ramai yang akan berubah sikap. Ramai akan mula menunjuk belang. Ramai akan mula berlagak hebat.

semut sudah jadi kerengga
cacing sudah jadi naga
kaldai sudah jadi kuda

Kadang-kadang hanya kerana hal kecil sahaja pun sudah menimbulkan rasa marah. Konon junior tak menghormati senior. Rasa megah bila sudah jadi senior. Yang dulunya senyap tiba2 jadi lantang memarahi junior.

Ngoooookkk!

Kalau senior pun potong baris semasa mengambil makanan di Dewan makan, macamana junior hendak hormat.

Kemudian, bila junior itu menjadi senior, mereka akan melakukan perkara yang sama kepada junior yang lain. Dengan alasan, "Dulu kitorng pun kena jugak dengan senior. Rileks lah!".

Rileks? Oit! Rileks tu apa? Cakap bahasa Melayu lah! Rileks tu bahasa apa?

sori la..kami bukan generasi PPSMI. kurang pandai berbahasa Inggeris. kahkahkah!

kahkahkahkahkah!


*selamat datang kepada pelajar baru kursus perubatan! jangan risau! senior2 anda di sini semuanya baik2 belaka InsyaALLAH!

Thursday, July 2, 2009

Ah Gong Dah Jalan? Apa buley buat..

entry ini lanjutan dari post sebelum ini

Saya: Atok. Atok tau tak Ah Gong dah mati?"

Atok: "Haa? Ah Gong dah jalan? dah jalan dah..Apa buley buat..."

*jalan = padam = mati

Ah Gong dan Atok memang kenalan rapat. Atok sewaktu sehat dahulu memang selalu ke kedai runcit Ah Gong. Biasanya untuk membeli jagung untuk makanan ayam di rumah.

Sekarang Ah Gong sudah padam. Patutlah asap dan kertas dibakar sebelah kedainya.

Pernah dulu Atok tertinggal jagung yang dibeli. Duit sudah dibayar tetapi jagungnya tertinggal di atas meja 'cashier'. Terus saja naik ke motor.

Saya sudah tersedia duduk di atas bakul motor Atok waktu itu.

Atok terus hidupkan enjin motor. Tiba2 Ah Gong begegas sambil berteriak.

"Lailahaillallah! Hj Embi! Ini jagung tertinggal!"

Saya terkejut bertambah kelakar mendengar teriakan Ah Gong. Harap-harap dia faham apa yang diucapkan. Semoga hidayah Allah sempat menerpa hati Ah Gong.

Keluarga Ah Gong pun begitu mesra. Malah, salah seorang ahli keluarganya turut berkhatan.

Sebenarnya, 'terpaksa' berkhatan.

Semuanya berlaku kerana tercedera semasa bermain upih pinang.

Sehelai Bulu Roma Orang Cinapun Tak Gugur!

“Wah Wahid! Lu apa kabar?”

“Sehat..Waa! Ini bawak cucu makan ka?


“Kahkah! Biasa lah!”

Ini perbualan 2 orang tua. Lokasinya di warung yang boleh baca harakah (baca post sebelum ini kalau tak faham). Wahid yang berkopiah serta berserban berbual sambil bertepuk bahu dengan seorang apek Cina berseluar pendek katok. Saya kurang kenal apek Cina itu tapi selalu dia makan2 di situ.

Ini hidup orang dahulu.

Saya teringat satu wawancara dengan Dr A Farish Noor. Beliau berpendapat bahawa hubungan antara kaum pada zaman ‘pre-independence’ jauh lebih baik dari hubungan antara kaum pada zaman sekarang.

Saya bersetuju dengan pendpat beliau.

Entah mengapa ramai antara orang Melayu dan Cina pada zaman ini saling bersangka buruk. Saya tidak menolak bahawa memang ada orang Cina yang menganiaya orang Melayu. Tapi, apa bezanya dengan Melayu yang merampas tanah milik bangsanya sendiri kemudian dijual kepada Towkey Cina di Singapura? Malah ada yang merampas kontrak milik orang lain. Yang pastinya, pasti ada wang rasuah di bawahnya.

Eh, silap! Mana ada rasuah! Duit kopilah!

Eh, tak betul.. Politik wang lah! Mana ada rasuah..

Ada juga yang menjual Bukit untuk dijadikan pusat perjudian yang memang terkenal di Malaysia. Siapa pernah ke sana tahulah! Tak mahu cakap banyak!

Mungkin prasangka ini diburukkan lagi dengan terjadinya 13 Mei.

Yang menariknya mengenai 13 Mei ialah ungkapan yang diucap oleh Tok Guru Nik Aziz. “ Sehelai bulu roma orang Cina pun tak gugur di Kelanatan semasa 13 Mei!”.

Ini fakta. Dalam banyak-banyak negeri, Kelantan ialah negeri di mana tiada berlakunya pergaduhan antara kaum.

Datuk Asri Muda, MB ketika itu dengan bijaknya berjaya memadamkan api pergaduhan yang cuba disemai oleh sekumpulan pemuda yang berkobar-kobar api assabiyahnya.

Kumpulan pemuda itu akhirnya dijamu dengan Nasi Lemak dan Mee Hoon oleh Datuk Asri di kediamannya!

Monday, June 29, 2009

Untuk Mereka Yang Berdarah Muda




Tribute Buat Muhammad Gharran

Tika ini waktu emas mu,
Kau boleh pilih mau jadi apa,
Jadi penyagak, Jadi Mat Dangdut,
Hatta mau jadi Mat Sotong pun,
Itu pilihan engkau
Sebab ini masa emas mu

Tapi itu semua pilian pengecut
Itu semua pilihan orang tak berotak
Pengecut dan tak berotak tidak layak untuk nikmat kemudaan
Kerana nilai muda hanya buat bersenang dan menambah taulan yang bukan-bukan

Orang muda, Darah muda,
Mesti bangkit mesti teguh bangun,
Kerana natijah kemudaan adalah perjuangan
Nilai mudamu hanya untukmu menambah tinta revolusi
Bukan menulis berkati surat cinta pada cinta palsumu

Wahai yang muda remaja!
Nilai berani hanya pada berapa titis darah mu gugur
menolak kebobrokan pengkhianat Umat
Bukan berapa banyak penumbuk yang kau hadiahkan pada lawanmu di jalanan

Wahai yang berdarah panas membara!
Nilai keremajaanmu hanya pada bingkasnya engkau bangun menolak penindasan
Bukan pada ramainya dara dan teruna yang engkau cairkan

Hai yang berani!
Bangun!
Jangan jadi pengecut!

Jika engkau masih penakut,
Maka simpan sajalah muda mu itu,
Duduklah berdiam diri menunggu tuamu,
Kelak masa sampai tuamu,
Galikan kubur mu sendiri dan tinggal sahaja di situ,
Tunggulah saja sampai ajal menjemput mu

Sunday, June 28, 2009

Mari Mengira Bersama Pak Ungku!!! Kelas Percuma! mmg Syioookkkk....

U suke tak matematik?

I suke...

Tapikannnn,

I tak slalu tusyen matematik.....

U all ade tusyen???? ade? ade?

Jom kita blajar Matematik dlm Rancangan 'Mari Bermatematik'!!!!

Dihoskan Pak Ungku!!!! hahahahahahahaha


SAMBUNGAN BERITA TADI - Nak full bace dkt Malaysiakini. Meloya dgn Hairan pun buleh

Sementara Ungku Aziz dalam ucapannya selepas itu menyifatkan masalah dalam sistem pendidikan berlaku disebabkan terlalu banyak kompromi pemimpin politik.

"Banyak pemimpin politik luar dan dalam kabinet tentu hendak mencari kompromi. Orang politik suka berkompromi. Bila banyak komporomi, dia tidak boleh berpikir dengan rasional.

"Tambahan lagi, orang politik hendak cepat. Bagi saya, jalan singkat tidak ada," katanya yang kerap bercerita dan berjenaka dalam ucapannya.

Ungku Aziz menegaskan, tindakan kerajaan memperkenalkan PPSMI enam tahun lalu sebagai "tindakan gila" kerana Matematik menggunakan "bahasa simbol" – melalui angka, nombor dan penggunaan rumus tertentu.

"Apa bahasa matematik? Bahasa simbolik, angka, semua simbol. Matematik ini bahasa simbolik. Kalau guna bahasa Inggeris untuk belajar Matematik, pilih bahasa Inggeris untuk belajar Matematik, (itu tindakan) gila.

"Kalau hendak belajar bahasa Inggeris dengan bahasa matematik, bagaimana boleh belajar?" katanya di hadapan 150 pendidik sekitar Selangor.


jaga...jaga....

Pak Ungku sudah naik angin...

Pak Ungku sudah naik minyak..

jaga..jaga..

byk marah nti cepat tua....

harharharhar

Saturday, June 27, 2009

Pak Ghani ni Mmg Nak kene....


MB: Laksana PPSMI 'tidak beretika' - Malaysiakini


Tidak wajar sesuatu dasar pendidikan negara – seperti Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) – diputuskan berasaskan emosi dan persepsi, tanpa kajian dan perancangan rapi, kata menteri besar Johor.

"Adalah salah, tidak beretika dan tidak rasional jika dasar pendidikan negara diputuskan melalui prasangka, emosi, persepsi dan andaian individu-individu tertentu yang tidak mempunyai kepakaran dalam bidang pendidikan sebenarnya," kata Datuk Abdul Ghani Othman.

"Tidak ada mana-mana negara di dunia ini yang membentuk dasar pendidikannya secara mendadak, tanpa memikirkan kepentingan murid dan kesediaan guru, melainkan Malaysia."


ni MB negeri mana nih? Johor?

sapa org Johor? Mengaku cpat!

ade ka patutttttttttttttt!!!!!!

habis kontrak buku teks aq!!!!!!!!

kontrak bekal laptop sudah hangusssssss....

tertonggeng-tonggeng, terkinja-kinja, terlompat-lompat

tak sempat kumpul untung

Pak Ghani ni potong line lah!!!!

Ini mmg tak masyuuuuuuukkkkkk....

Friday, June 26, 2009

Media Daulahku

Media Daulahku Media Impianku
Kuat mengegar persis meriam kapal penakluk
Tajam lebih bersinar bak pedang pendekar
Menusuk jauh dari duri sembilu

Itu media daulahku
Itu media impianku

tapi daulahku belum tiba
tapi impianku belum tercipta

************************************

Media kini media keparat
Lngkah mu longlai tak sekuat meriam
Tajam mu tumpul lagi berkarat
Tusuk mu tak sakit, sekadar mencuit

Kau fitnh si dia, kau fitnah menipu
Kau bohongkan rakyat, kau bohongkan
Kau gossip si polan, kau gossip murahan
Kau bodohkan umat, kau bodohkan

*************************************

Jangan media jangan
Hentikan sasau mu sebelum gila

Tolong media tolong
Fitnah jahat agenda buruk jangan diteruskan

Sila media sila
Berubah sebelum diubah

media impianku media penerus fikrah
media impianku media pembangun umat
media impianku media penegak daulah

Untuk ALLAH, Untuk Daulah, Untuk Umat

Wednesday, June 24, 2009

Cayalah!!! Orang Manek Urai buley Pi Cuti ke Siam!!

Orang Manek Urai buleh cuti.

Sampai bila? Sampai Pilihan Raya habis!

Yang nak berikitikaf buleh beriktikaf siang sampai ke malam ,
Yang nak melancong bulehlah pergi bersiap,
Yang nak berbini dua silakan ke selatan Siam,
Yang nak berdemo buleh sedia ke lokap

Pasal apa boleh cuti???

Pokok getah di kebun siapa nak toreh?
Itik di reban siapa nak bagi makan?

U ni..Kan I dah cakap..Orang Manek Urai tak perlu menoreh sepanjang tempoh kempen.

Kenapa U tanya? Baca lah Berita nih!



Ahmad Maslan Turun Padang Untuk Bawa Perubahan - Utusan Meloya

KUALA KRAI 14 Jun - Ketua Penerangan UMNO, Ahmad Maslan turun padang baru-baru ini untuk menyelami sendiri denyut nadi rakyat di Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai, sejajar dengan kehendak Perdana Menteri dan Presiden parti, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mahukan ahli politik berkhidmat demi kepentingan rakyat.

Ketika berada di DUN Manek Urai, Ahmad menyertai penduduk setempat bergotong-royong membersihkan jalan dan kawasan perkuburan selain turut serta menoreh getah, iaitu punca rezeki 70 peratus penduduk di kawasan itu.

"Kaedah rapat dengan rakyat serta cuba menyelesaikan masalah mereka ini tentunya akan dinilai dengan baik ketika hari mengundi nanti," kata Ahmad dalam satu kenyataan kepada Bernama.







kan I dah cakapppp
U tak percayaaaa
U ni degil lah
U ni 'stubborn' lah

U bacalah Utusan! Jangan asyik baca Harakah saja!
hahahahahahaha

I suka baca Berita Harian.
Bahagian keputusan Nombor Ekor.

Friday, June 19, 2009

Gila Ekor

"Ade satu orang bapak di sekolah. Dia gune duit bantuan persekolahan anaknya untuk main nombor ekor," kata Ibu.

"..............................," saya diam saja.

Itukan duit sumbangan untuk murid-murid miskin.

Ada lagi manusia spesis ini rupanya.

Tapi, saya terfikir dalam hati:

"Menang ke Pak Cik tu?"

Thursday, June 18, 2009

Kerja Bodoh, Perangai Huduh - Islam Makin Jauh Dari Fikrah Melayu

Pagi-pagi di kampung memang meriah. Seusai saja Subuh, Umbai sudah mula sibuk.

Pepagian menghantar adik-adik ke sekolah adalah satu rutin harian di rumah. Seumpama seorang 'drebar', ke mana disuruh, di situ saya pergi. Jalan-jalan ke sekolah pula sibuk dengan kereta dan bas sekolah, menjadikan itu satu pekerjaan yang saya agak berat untuk melakukannya.

Kerap, selepas menyelesaikan urusan rutin seorang 'drebar', saya singgah di warung kampung. Orang-orang tua memang ramai di situ. Cina, Melayu, Mat Indon, sama-sama makan harmoni sambil melayan udara pagi yang sejuk. Udara yang selalu saja menjadi ranataian paling kuat menghalang untuk ke Masjid berjemaah Subuh.

Jika hari cuti, saya akan ke warung dengan ayah. Ayah pula setiap kali ke warung, pasti dibawanya akhbar sekali. Itu tak menjadi masalah. Berita Hairan ataupun Utusan Meloya tidak mengapa.

Masalah cuma timbul bila Ayah membawa sekali akhbar 'Harakah'.

Saya bukan seorang ahli Pas. Ayah pula memang tegar perjuangan PASnya. Dan kekadang selalu terjadi perdebatan antara ayah dan saya setiap kali saya mengkritik beberapa dasar PAS yang saya rasa kurang sesuai dengan 'jenama' Islam yang dibawa. Jadi perjalanan kami di dalam kereta jarang sunyi atau menjadi perjalanan yang mengantukkan biji mata.

Oh, apa dia massalah yang saya maksudkan itu?

Masalahnya, bila saya ingin membawa sekali Harakah keluar dari kereta, pasti Ayah menegur.

"Jangan! Tu tempat orang **** yang 'berdentinnng' (berdentinnnnng maksudnya tegar). Kang tak pasal-pasal kang," kata Ayah. Bimbang nanti dipandang serong oleh mereka yang sedang minum-minum, saya tinggalkan saja Harakah dalam kereta.

Ada warung penuh dengan orang Umno. Ada warung penuh dengan orang PAS. Ada warung sama penuh. Ada juga 'warung' untuk kaki dangdut, khususnya Melayu. Itu di Semabok.

Ayah tidak menyukai perpecahan yang semacam rupa.

Jadi, untuk membaca Harakah, ada warung lain.

Politik kampung tidak sama dengan di bandar. Di bandar, masyarakat ramai yang sudah berpandangan jauh. Punyai akal yang lebih intelek corak pemikirannya.

Di kampung, politiknya lebih sukar dan kompleks sebenarnya. Politik kampung ialah politik perpecahan. Bukan politik mencetus perpaduan. Orang kampung ramai yang mudah dibeli. Ramai yang lebih rela jadi kuli 'duit'.

Bunyi 'kaa ciing!' lebih mendodoikan dari seruan Azan mengajak berkumpul di masjid menghadap Yang Esa. Pernah saya tulis tentang ini. Cerita pasal duit dan kain batik.

Belum lagi bila dikatakan perebutan jawatan ahli jawatankuasa masjid. Bagi hamba-hamba politik, Masjid merupakan medan terbaik menaikkan pengaruh. Untung-untung nanti dipilih jadi ahli JKKK (Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung).

Atuk saya biasa menyebut JKKKKKKKKKKK... Sengaja dipanjangkan huruf K itu, dengan niat memperli.

Kalau pandai melobi diri, boleh jadi pengganti YB sekarang.

Masakan tidak. Sewaktu kelas agama, amat sukar sekali kita nampak wajah-wajah ini. Wajah-wajah pura-pura suci ini cuma muncul di kala musim pemilihan mesyuarat agung masjid.

Orang ini sewaktu solat berjemaah kita tidak nampak batang hidung mancung tapi tidak 'hensem' mereka. Kita akan nampak kain pelikat mereka 'mengerbang' di masjid sewaktu ahli baru AJK masjid akan dilantik.

Di masjid, satu saja jawatan yang orang ramai malas hendak merebutnya. Sebenarnya inilah jawatan paling bernilai. Jawatan ini tidak memerlukan seseorang itu untuk melobi, apatah lagi mengadakan kenduri kendara atau menghadiahkan t shirt percuma.

Jawatan itu ialah jawatan menjadi 'MAKMUM'. Entah, orang tidak ingin merebutkan yang ini. Hairan.

Monday, June 15, 2009

BELASUNGKAWA - Sambutlah Panji Itu!

Innalillah.. Sudah sampai janji ALLAH pada dua saudara,

1. Dr. Fathi Yakan, aktivis pergerakan Islam tersohor telah pulang ke rahmatullah pada usia 76 tahun. Beliau merupakan pengarang buku “Mengapa Saya Berintima’ dengan Islam?” yang menjadi rujukan pengenalan kepada aktivis pergerakan Islam seluruh dunia.

Almarhum Dr. Fathi juga merupakan di antara ulama’ dan sarjana besar dunia Islam. Penulisan dan kuliahnya menzahirkan ketegasan.

2. ALLAYARHAM MUHAMMAD AMMAR BIN ZULKIFLI, pelajar perubatan dari Universiti Kaherah, di Mesir telah kembali ke rahmatullah dalam satu kemalangan jalan raya.

klik INI dan INI utk mengenali Ammar dan siapa dia sang pejuang muda ini.

SEMOGA ALLAH MENCUCURI RAHMAT KE ATAS ROH KEDUA-DUA INSAN MULIA INI.

Yang pergi biarlah pergi,
Yang hidup perlu terus berbakti,
Agar Islam terus dijulang tinggi,
Agar mati kita dalam dakapan kasih Ilahi.

Selamat Tinggal DR FATHI, Selamat Tinggal MUHAMMAD AMMAR!
Panji-panji yang kalian lepaskan, InsyaALLAH kami sedia menyambutnya!

Saturday, June 13, 2009

Cerita PPSMI

PPSMI benar-benar bikin kecoh! Satu Malaysia heboh memperkatakannya. Ini tidak mengira lapisan masyarakat. Dari Sasterawan Negara kepada warga pendidik, malah Mak Cik Felda pun sekarang menjadikan ini termasuk dalam intipati borak-borak mereka dengan jiran sebelah.

Dan, belum habis lagi PPSMI diselesaikan oleh Tok Menteri Pelajaran yang baru, muncul pula isu wajib lulus BI dalam SPM. Tapi, yang saya ingin katakan disini ialah tentang PPSMI. Kalau sebelum ini saya berkokok di blog kawan saya mengenai isu ini, saya rasa ada baiknya saya tulis saja di sini.

Begini ceritanya.

Pada awal cadangan PPSMI ini, ianya telah dicadangkan agar dilaksanakan secara berperingkat-peringkat. Maksudnya, ianya tidak akan dilaksanakan secara terus kepada setiap pelajar.

Kemudian, sebilangan besar warga pendidik membntahnya.Mereka mahu pengajaran Sains dan Matematik diteruskan dalam B Melayu. Maka, Tun Dr Mahathir telah mengambil langkah drastic dengan melaksanakannya dasar ini secara terus. Kita kenal beliau sebagai seorang tokoh terhormat yang amat tegas dan tidak akan berpatah balik ke belakang setelah membuat sebarang keputusan. Itu memang dia. Jarang dia akan menarik balik sebarang keputusan yang telah dibuatnya.

Maka, PPSMI ini terus dijalankan dan setiap pelajar akan mempelajari Sains dan Matematik dalam Bahasa nggeris. Jadi, berduyun-duyunlah cikgu dihantar menjalani kusus Inggeris.

Selain itu, berkepul-kepul datang pihak yang mencari-cari dan mengemis-ngemis kontrak membekalkan alat ini dan itu untuk PPSMI. Bagi mereka, PPSMI ini satu peluang perniagaan baru.

Ada yang dapat kontrak membekalkan komputer riba. Ada yang dapat kontrak memperbaiki komputer yang rosak. Ada dapat kontrak bekal alat bantu mengajar. Pendek kata, jika dasar ini dibatalkan, maka pasti terlompat-lompat bagai murai tercabut ekor mereka nanti!

Maaf Tun. Saya menghormati beliau sebagai antara pemimpin yang berkaliber dalam sejarah Malaysia. Tetapi, saya bertegas mengatakan bahawa saya amat tidak bersetuju dengan dasar ini.

Pedulikan perbincangan meja bulat yang dikatakan telah membincangkan dasar ini. Saya sendiri ketawa terbahak-bahak sehingga mengalir air mata di celah pipi mendengar pendedahan yang dibuat Datuk Muhyiddin tentang anggota-anggota meja bulat ini. Antara yang diundang dalam rundingan meja bulat ini ialah seorang lelaki yang tak pandai bercakap Melayu secara fasih. Selain itu, ada juga seorang ibu yang anaknya masih bersekolah. Budak yang masih belum bersunat pun tahu mereka ini tidak layak membincangkan PPSMI dari segi ilmiahnya.

Bagi pendapat kosong macam saya bolehlah!

Kalau inilah ahlinya, maka perbincangan meja bulat PPSMI ini sudah hilang kredibilitinya. Saya puji Datuk Muhyiddin kali ini disebabkan dia jujur dalam mendedahkan kepincangan ‘meja bulat PPSMI’.

Saya berpegang teguh pada pendapat ini. PPSMI WAJIB dikaji semula pelaksanaannya.

Ini bukan disebabkan alasan pelajar malas belajar dalam bahasa INGGERIS. Itu pendapat yang keras dan saya tidak bersetuju. Kita tidak boleh ego di sini. Adalah tidak wajar meletakkan kegagalan mereka dalam PPSMI kerana mereka malas belajar. Janganlah kerana sekolompok dari kita yang rajin telah berjaya dalam dasar ini, kita melupakan beberapa kelompok yang memang rajin tetapi tidak boleh memahami Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris.

Pelajar bukan malas atau tidak mahu berubah kepada bahasa Inggeris. Budak-budak estet dan felda bukannya malas. Ramai yang rajin. Saya bukan cakap kosong sahaja di sini. Mereka cuma tidak boleh melakukannya. Lebih-lebih lagi bila ianya dilaksanakan secara terus dan tanpa berperingkat-peringkat seperti yang saya katakan sebelum ini.

Bayangkan, jika dalam Bahasa Melayu pun mereka sukar hendak menelannya, apatah lagi dalam Bahasa Inggeris! Bukankah jika ia diteruskan dalam Bahsa Melayu, sekurang-kurannya mereka dapat juga memahami sebahagian daripada ilmu-ilmu ini. Itu lebih baik daripada tidak tahu apa-apa.

Malah, ramai pelajar telah kehilangan minat dalam bidang Sains. Bukan kerana mereka malas. Tidak. Masakan mereka tidak hilang minat jikalau mereka tidak faham sepatah apa pun yang Guru ajar di hadapan? Adakah kerana hendak meningkatkan tahap Bahasa Inggeris, maka perlu kita korbankan minat mereka ini?

Saya lontarkan lagi pertanyaan di sini. Sila sebutkan mana-mana Tamadun Dunia yang telah berjaya dalam bidang kajian Sains apabila pengajaran awal Sains diajar bukan dalam bahasa ibunda mereka?

Jawapannya tidak ada.

Jepun sebagai contoh paling dekat.

Malah, majoriti pemegang anugerah Nobel menghasilkan tesis kajian DALAM BAHASA MEREKA SENDIRI. Tidak kiralah mereka warga Jerman atau Australia atau Uganda sekalipun.

Situasi ini amat pelik kerana ia benar-benar memalukan kita. Ia seolah-olah menunjukkan yang kita tidak yakin akan kebolehan Bahasa Melayu sebagai medium pengantar dalam pembelajaran bidang Sains. Setiap bahasa berkebolehan untuk menjadi bahasa ilmu. Bahasa Melayu juga tidak terkecuali.

SEPATUTNYA, jika benar kita mahu berusaha meningkatkan pencapaian pelajar dalam Bahasa Inggeris, maka, SEHARUSNYA pengajaran matapelajaran bahasa Inggeris itu sendiri yang harus dibaiki.

Bukannya dengan mengorbankan subjek Sains dan Matematik.

Sila ambil perhatian. Satu kajian telah dibuat oleh sepasukan pengkaji yang mewakili IPTA2 di Malaysia ini. Dalam kajian mereka, adalah didapati bahawa PPSMI hanya menyumbang TIDAK SAMPAI 10% dalam penguasan Bahasa Inggeris para pelajar.

Maka, hasil kajian ini kita hendak campak ke mana? Saya berani katakan yang mereka jauh lebih berpengalaman dan berkredibiliti dari perwakilan dalam meja bulat tadi. Sepatutnya pendapat-pendapat cendiakawan ini kita tidak harus ketepikan. Kerajaan sepatutnya mengadakan kajian yang lebih mendalam tentang PPSMI ini dengan meminta nasihat dari pakar-pakar pendidikan negara.

Penipu kalau dikatakan PPSMI berjaya hanya berdasarkan jumlah lulus dalam SPM yang lepas. Jangan berbohong pada rakyat. Jumlah kelulusan telah meningkat hanya kerana gred dan skala pemarkahan Sains dan Matematik telah diturunkan.
Jika skala ini tidak diturunkan, alamat ramailah pelajar yang lingkup. Ramailah yang akan ‘Balik Kampung Tanam Jagung’.

Dan ketika itu satu negara akan tahu bahawa PPSMI telah gagal dan ramai pelajar yang terkorban disebabkannya. Maka, demi kepentingan politik, maka skalanya diturunkan. Itulah politik Malaysia. Sedih, tapi itulah hakikatnya. Wajib untuk kita memahaminya.

Kesannya mungkin tidak kelihatan sekarang. Ianya mungkin kelihatan 10 tahun akan datang. Ketika negara lain mula melangkah maju ke depan, generasi kita masih teraba-raba untuk mengenali Prinsip Halaju ataupun Ilmu Pengkamiran.

A Samad Said, Sasterawan Negara pernah berikrar bahawa beliau dan rakan-rakan yang lain akan menentang dasar ini sehingga kiamat sekalipun. Malah, mereka juga bersedia jikalau gelaran Sasterawan Negara mereka ditarik .

*perbincangan tidak seharusnya menimbulkan permusuhan. Kita bebas untuk berbeza pendapat dalam sesetengah isu. Harap faham

Monday, June 8, 2009

Syabas, Tuan! Tuan pasti Menang!

Kopi sudah siap, Tuan
bersama roti bakar yang masih berasap
silakan Tuan santap
da juga telur setengah masak
Terima kasih Tuan, hamba masih kenyang
lahap nasi dingin semalam
bersama ikan kering yang nampak tulang

Hamba pergi kerja dulu, Tuan
membina sebuah lagi mercu besar mewah
tinggi
tempat Tuan bersemayam dan menabur janji
nanti Tuan juga yang akan senang
bermesyuarat dan turunkan tandatangan

Hamba tidak mahu cuti, Tuan
berkat kuasa keramat Tuan
hamba larat bekerja siang malam
Ikhlas untuk kembungkan poket Tuan

Bila hamba mampus kelak
Tuan tidak perlu bimbang
untuk mencari ganti sesetia hamba
yang banyak melata
dalam negara ciptaan Tuan
yang sudah lama keliru
antara lapar dan kenyang
Syabas, Tuan pasti menang

*tolng fahamkn, ni kawe kutip...
kutip kat mane?
x payah tau..nanti org ckp belakang2 nti, hahahaha...

Friday, June 5, 2009

MAKA HILANGLAH MELAYU ITU (AKU PUN MELAYU)

Aku Pun Melayu,
Sampai Bila-bila pun Melayu,
Kalau bumi terbelah dua,
Kalau lautan jadi kering,
Kalau kucing tumbuh tanduknya,
Aku tetap Melayu,
Sampai kiamat pun tetap Melayu
Kerna Takdir Yang Esa lahirku jadi Melayu



Tapi,
Sampai dunia saja aku Melayu,
Sampai akhir kalam saja aku Melayu,
Sampai Labucci jadi Kafan saja aku Melayu,
Sampai itu saja aku Melayu,
Kerna ku tahu,
Tika Izrael memanggilku,
Tika Dia Menyeruku namaku,
Maka Hilanglah Melayu itu

Thursday, June 4, 2009

Ketuanan Islam @ Ketuanan Melayu?

Sekarang ini isu Ketuanan Melayu hangat disebut-sebut. Yang selama ini senyap dan diam tiba-tiba membuka mulut. Kontraktor-kontrakror Kelas F yang merasakan projek mereka terancam mula bersabda. Kaki-kaki busuk dan gedebe-gedebe yang selama ini sibuk melobi sana-sini alih-alih mula berkokok.

Semua ini tak lain tak bukan hasil penangan 8 Mac 2008. Orang pembangkang kata ini dnegan nama ‘Tsunami Politik’. Mungkin ya mungkin tidak kerana segala-galanya berkemungkinan dalam politik Malaysia. Jatuh menjatuh serta keji mengeji adalah amalan para pengganut politik Machiavelli, bapa ‘Real Politics’ itu.

Ketuanan Melayu dan Ketuanan Islam, samakah ia? Ada orang berkata, Melayu itu Islam maka ketuanan Melayu itu sama dengan Ketuanan Islam. Melayu itu Islam adalah salah satu fasal yang disebut dalam perlembagaan.

Perlembagaan lslam, iatu Al-Quran dan As-Sunnah tidak menyebut begitu. Jangan silap kerana Melayu tidak semestinya Islam. Itu hanya dikatakan oleh perlembagaan Malaysia yang diacu mengikut acuan Lord Reid, sepertimana yang kita belajar dalam matapelajaran Sejarah.

Muhammad bin Abdullah, yang menerima Wahyu dari Allah SWT pun tidak berani menulis dalam piagam Madinah bahawa orang Arab itu samalah ertinya dengan Orang Islam. Kerana Baginda SAW tahu bahawa Islam itu bukan dilihat pada bangsa yang mengamalkannya tetapi Islam itu dilihat pada sejauh mana seseorang itu beriman pada ALLAH dan RasulNya.

Tapi, perlembagaan kita berani menulisnya begitu. Itu saya tidak mahu ulas. Tak takut ISA ke?

Maka orang bertanya, apa bezanya? Sudah tentu saya menjawab dengan 100 peratus yakin bahawa Ketuanan Melayu dan Ketuanan Islam sama sekali berbeza.
Ketuanan Melayu mengatakan bahawa orang Melayu ialah Tuan di bumi Malaya ini. Ketuanan Islam pula mengatakan bahawa orang Cina, orang Melayu, Orang Putih, Orang Iban,dan bermacam-macam Orang lagi (kecuali Orang-orang. Itu digunakan untuk menghalau burung di sawah padi, bagi siapa yang tak tahu) , asalkan mereka ialah Muslim, maka merekalah tuan di negeri-negeri yang adanya kekuasan Islam di situ. Maknanya, setiap Muslim berhak mendapatkan keistimewaan di bawah pemerintahan Islam tanpa mengira bangsa.

Jangan marah saya berkata begitu. Kerana inilah apa dilaksanakan ketika pemerintahan Rasulullah SAW dan Khulafa Ar Rasyidin. Marah bereerti marah juga dengan Baginda dan sahabat Baginda yang empat itu (RA) kerana melaksanaknanya. Lagipun, marah akan menyebabkan seseorang jadi cepat tua.

Adakah orang-orang Melayu perlu takut jika Ketuanan Islam menggantikan Ketuanan Melayu? Tidak. Kita tidak perlu takut. Kerana hak-hak orang Melayu juga akan turut terjamin di samping kepentingan saudara seagama dari kaum lain turut terjaga.
Tanah-tanah orang Melayu turut terjamin dan tidak akan dirampas walau seinci pun. Kerana Islam itu bersifat adil dan perbuatan menjual tanah-tanah hak milik orang Melayu adalah satu jenayah.

Sebab itu kita naik pelik lagi biul melihat ada pihak yang selama ini melaungkan ketuanan Melayu telah menjual beribu-ribu hektar tanah kepada tauke-tauke dari Singapura. Dan tauke-tauke kaki busuk ini kafir, bukannya Islam. Lebih-lebih jika Lim Goh Tong yang membelinya lalu menukarnya kepada pusat Kasino. Dan, beribu-ribu malah berjuta-juta lagi duit orang Melayu habis hangus kerana kalah judi di Genting sana. Tak semua orang tahu bermain Poker kerana ia tidak semudah seperti main tikam- tikam yang dilakukan oleh budak-budak kecil di kampung saya. Mereka kecil-kecil lagi sudah diajar berjudi maka apabila besar nanti buleh meneruskan warisan bermain Sport Toto 4D dan Da Ma Cai warisan ayahanda mereka.

Dalam ketuanan Islam, orang Melayu yang miskin akan juga lebih terjamin masa depannya. Kerana, apabila Ketuanan Islam diguna pakai, maka institusi zakat akan sekaligus menjadi lebih lancar dan telus serta bebas dari korupsi dan penyelewengan. Umum tahu. Rakyat pun tahu. Rakyat jangan dibodohkan. Pembohong besar kalau kata duit zakat tidak mencukupi. Institusi zkat kita memperolehi perolehan yang lebih dari cukup untuk mengagihkannya kepada rakyat-rakyat miskin terutamanya Melayu dan muala-mualaf yang baru memeluk Islam.

Tapi, masih ramai yang miskin menagih simpati. Kita pernah dengar kisah mualaf yang akhirnya kembali ke agama asal selepas terpaksa mengemis bantuan dari pihak gereja lantaran ‘bahalul’nya cara penagihan wang zakat di Malaysia. Di sana-sini wujudnya ‘penyamun-penyamun tarbus’ yang senyap-senyap meng’songlap’ duit-duit itu. Songlap tidak semestinya dengan mengambil duit itu secara ‘by hand’ atau dengan cara menggelapkan duit-duit dalam akaun. Songlap duit rakyat boleh juga berlaku dengan melaburkan dan menghanyutykan wang itu ke dalam projek-projek yang membazir.

Negara Islam semuanya kaya raya. Kalau tak, Dubai tidak mungkin boleh membina Bangunan Burj Dubai. Arab Saudi pun sama. Kalau tidak, istana Raja Saudi tidak jadi sebesar sekarang. Maka, jika konsep ketuanan Islam dipakai dan sekaligus dapat kembali menyatukan seluruh umat manusia berbilang bangsa dan warna kulit ke da lam Islam, bukankah kita semua juga yang untung? Bukankah nanti harta-harta itu akan turut dikongsi oleh semua Muslim dan bukannya oleh Pak-pak Arab Mabuk di Dubai sana sahaja?

Melayu, Cina, India, serta Kadazan yang Muslim pasti akan menikmati kehidupan yang lebih aman makmur di bawah pemerintahan yang mengamalkan konsep Ketuanan Islam ini dan mengenepikan segala fahaman raasis yang tak sudah-sudah.

Wednesday, June 3, 2009

Melayu Hanya Akan Jadi Mulia Jika Mengambil Islam Sebagai Wadah Perjuangan

13 Mei satu tarikh yang sangat memeritkan dalam sejarah di Malaysia. Tarikh ini sangat sensitive sehinggakan ia menjadi satu ‘taboo’ bagi kita untuk membincangkannya secara terbuka. Bukan apa, Cuma bimbangkan luka lama berdarah kembali.

Bagi sesiapa yang tidak tahu, atau mungkin terlupa, atau mungkin tidak pernah belajar subjek Sejarah di sekolah menengah sebelum ini, 13 Mei ialah peristiwa di mana berlakunya rusuhan dan hura-hara antara Kaum yang menyebabkan darurat diisytihar di seluruh Malaysia. Dan, peristiwa ini juga menjadi penyebab kepada terpisahnya Singapura dari gagasan Malaysia.
Rusuhan kaum ini merupakan satu titik hitam yang kotor serta membusukkan sejarah negara. Ianya merupakan satu hasil dari perjuangan – perjuangan assabiyah yang tidak sudah-sudah.

Sikap Assabiyah merupakan satu tragedy kepada peradaban manusia. Masyarakat Arab pernah berperang sesama sendiri berpuluh-puluh tahun kerana sikap ini. Orang-orang di India sampai sekarang tidak aman-aman kerana berjuang mempertahankan kasta-kasta rekaan mereka sendiri.

Di Malaysia, sikap ini menyebabkan orang Melayu sering meragui kejujuran orang Cina dan Orang Cina sering kali mempunyai impresi yang burukk tentang msyarakat Melayu.Dan kadang kala, sikap ini bukan hanya timbul di kalangan dua bangsa yang berbeza. Ia juga boleh lahir atas sebab perbezaan negara.

Pernah dengar cerita tentang seorang pengadil karate Indonesia yang dibelasah oleh polis Malaysia hingga menyebabkan berlakunya rusuhan oleh sebilangan rakyat Indonesia? Kononnya rakyat di Malaysia ganas dan bermacam-macam lagi tohmahan mereka lemparkan. Kalaulah pengadil karate itu datang dari Jordan atau Uganda atau Nigeria, adakah mereka akan melakukan demonstarsi membela seperti yang mereka lakukan sebelum ini? Tidak, sama sekali tidak.

Atau, kisah Mubarak Si Pengkhianat yang tidak menghiraukan nasib rakyat Arab di Palestin yang diganyang habis-habisan di sana? Dengan alasan agenda di Mesir sama sekali tiada kaitan dengan yang di seberang sana. Ini semua manifestasi dari sikap Assabiyah itu.

Apakah sikap Assabiyah ini sebenarynya? Assabiyah merupakan satu sikap di mana para pemuja dan pengamalnya sanggup bertikam lidah, bermusuh, malahan sanggup berperang untuk menjadikan kaumnya berada di atas kaum yang lain. Jadi, jika selepas ini kita terdengar, atau terbaca di dada-dada akhbar tentang ‘Perkauman’, maka itulah Assabiyah. Secara mudahnya saya katakan, Perkauman @ Perjuaangan bermotifkan kebangsaan merupakan Assabiyah.

Perjuangan yang berteraskan kebangsaan atau assabiyah merupakan satu perjuangan yang sangat sempit lagi tidak mendatangkan penyelesain. Setiap bangsa ingin membuktikan bahawa bangsa mereka yang terbaik atau lebih ‘Superior’ dari yang lain.

Kerana itulah Nabi Muhammad SAW melaungkan seruan Islam. Islam untuk semua. Itulah yang Nabi kita seru dan laungkan pada ketika itu. Seorang Cina boleh jadi Islam. Begitu juga India. Akan tetapi Cina tidak boleh jadi Melayu dan Melayu tidak boleh jadi Cina.

Nabi tidak melaungkan seruan kebangsaan walaupun Baginda sedar yang bangsa Arab telah ditindas dengan teruk oleh Yahudi di tanah mereka sendiri iatu Tanah Arab.
Nabi tidak menyeru bangsa Arab agar bersatu untu berjuang bermatian-matian agar hak mereka di tanah Arab terjamin. Demi Allah, tidak sekali pun pernah Nabi serukannya!

Seseorang itu sama sekali tidak bisa memilih untuk dilahirkan dalam bangsa apa. Dan bangsa ini bersifat ‘permanent’, iani kekal. Anda Melayu, maka sampai kiamat pun tetap Melayu. Seorang Melayu akan nampak bodoh jika berusaha memakai pakaian Barat atau bercakap dengan ‘slang’ Mat Saleh hanya kerana untuk nampak seperti ‘English Man’. Seorang India akan nampak menakutkan lagi mengerikan jika memakai bedak dengan tebal semata-mata ingin kelihatan seperti Orang Cina.

Maka di situ hadirlah Islam sebagai wadah penyatuan. Dalam Islam setiap bangsa adalah sama dan yang membezakan antara mereka ialah Takwa. Seorang Arab tiada kelebihan atas seorang Melayu dan begitu juga sebaliknya.

Suka ingin saya ingatkan bahawa tulisan saya ini bukannya bermaksud saya ini seorang yang tidak prihatin akan nasib bangsa Melayu atau seorang yang anti perjuangan Melayu. Kata orang, tak patriotiklah! Sehingga dulu timbul tuduhan mengatakan saya ini anti-Melayu. Tidak, sama sekali tidak. Demi Allah. Bodohlah saya jika bersikap begitu kerana saya dilahirkan sebagai Melayu. Mak dan Ayah saya Melayu. Kawan-kawan saya pun ramai Melayu. Mana mungkin saya membenci rumpun bangsa saya sendiri?Malah, Islam sangat menyukai sikap membantu saudara seBangsa.

Apa yang ingin saya katakan di sini ialah sesuatu bangsa itu hanya akan menjadi mulia jika ia memperjuangkan Islam. Bangsa itu tidak akan menjadi mulia sampai bila-bila jika meneruskan prinsip perjuangan kebangsaan. Mulianya Arab dahulu kerana mereka memperjuangkan Islam bukannya kerana mereka sibuk melaungkan slogan untuk memartabatkan orang Arab. Hinanya mereka sekarang kerana tidak lagi berpegang pada Islam sebaliknya menegakkan perjuangan ala Assabiyah.

Jadi, jika Melayu ingin jadi bangsa yang mulia, maka angkatlah Islam sebagai wadah perjuangan. Bukannya sibuk dengan agenda menjadikan Melayu kembali unggul di Nusantara. Jika bangsa Melayu itu memperjuangkan Islam, maka dengan sendirinya bangsanya akan menjadi hebat dan mulia. Itu hakikatnya!

Mari renung sejenak apa yang berlaku sewaktu kejatuhan Uthmaniah. Tentera-tentera Pembebasan Arab telah memainkan peranan yang penting dalam menumbangkan kerajaan Islam agung itu. Mereka telah melaungkan slogan-slogan yang menaikkan semangat orang Arab untuk berjuang bagi bangsa mereka. Kata mereka, orang Arab lebih mulia dan lebih berhak memerintah tanah suci Makkah berbanding orang Turki. Orang Arab lebih berhak ke atas tanah Arab kerana mereka penduduk asal di situ. Padahal, bukankah orang Turki itupun orang islam dan mempunyai hak juga ke atas bumi itu?

Di akhirnya kita lihat bagaimana kerajaan Uthmaniah tumbang disebabkan dua gerakan Assabiyah. Satu di Turki di bawah pimpinan Mustafa Kemal Yang Terkutuk dan satu lagi di Arab Saudi pimpinan Syed Faisal si Tali Barut British!


*ketuanan Islam atau Ketuanan Melayu. Kalian pilih yang mana?

Monday, June 1, 2009

Bagaimana Ini Al Fateh Lakukan?

Husam Musa

Hari ini, 546 tahun yang silam, Muhammad bin Murad melukir satu sejarah dengan menawan kota yang sangat kuat pertahanannya - Konstantinapole. Pada ketika ini Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, telah pun berada di Kota Istanbul untuk menghadiri sambutan ulangtahun upacara yang amat bersejarah ini.
(tulisan ini bukan bermotifkan politik..harap faham - Amr)


Tulisan ini cuba melihat bagaimana seorang pemimpin seperti Muhamad Murad yang kemudiannya diberikan gelaran Muhammad Al Fatih, telah berjaya dilahirkan. Adakah di sana satu metod tertentu untuk mencetak pemimpin seperti beliau dan bagaimanakah cara untuk berbuat demikian.

Peribadi dan kepimpinan Muhammad Al Fatih menunjukkan beliau mempunyai ciri berikut;

a. Asuhan dan disiplin Islam yang kuat
b. Mempunyai matlamat hidup yang ingin dijayakan c. Kehendak yang kuat
d. Sabar dan ketahanan ruhani yang kuat
e. Pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk misinya, atau mendapatkan bantuan pakar dalam bidang masing-masing bagi tujuan melengkapkan skil berkenaan
f. Ibadah dan pergantungan yang kuat dengan Pencipta

Sebelum isu ini dikupas lebih lanjut, kita tinjau dulu bentuk pertahanan Kota Konstantinapole itu sendiri yang sangat menakjubkan;

Kota ini berbentuk tiga segi. Dua bahagian kota menghadap laut iaitu Selat Bosporus dan Laut Marmara. Bahagian daratan dilingkungi oleh sebuah benteng yang sangat kukuh;

a. Bahagian luar kota dilingkungi oleh sebuah parit besar. Dalamnya 10 meter dan lebarnya 60 meter
b. Ada dua tembok iaitu tembok luar dan tembok dalam. Tembok luar sahaja setinggi 25 kaki dan setebal 10 meter
c. Tembok dalam pula setinggi 40 kaki tinggi dan 15 meter tebal
d. Terdapat menara kawalan sepanjang tembok dalam dengan ketinggian 60 meter!
e. Terdapat 400 batalion tentera terlatih mengawal tembok ini sepanjang masa

Dengan kedudukan pertahanan seperti itu, hampir mustahil untuk tembok ini dicerobohi.

Di bahagian laut pula, terdapat rintangan rantai besi yang kuat diletakkan di Selat Bosporus yang digunakan untuk menghalang kapal-kapal melepasinya.

Konstantinapole telah menjadi ibu kota Empayar Bizantin untuk berkurun-kurun dan dikenali sebagai kota yang paling makmur dan terkaya di Eropah. Ia terletak di pertemuan antara Asia dan Eropah dan Laut Mediterranean dan Laut Hitam. Justeru, ia sangat strategik baik dari segi perdagangan mahupun geo politik.

Sejak Rasulullah s.a.w mengungkapkan bahawa nanti Kota penting ini akhirnya akan jatuh di tangan seorang pemerintah yang terbaik, memimpin tentera yang terbaik sepanjang zaman, telah banyak percubaan dibuat untuk menawan kota ini, namun tidak berjaya. Sahabat seperti Abu Ayub al Ansari juga telah berusaha dan mereka telah mengepung kota ini selama tujuh tahun, tetapi masih gagal.

Hanya 800 tahun selepas sabda Nabi yang Mulia itu, sabda yang menakjubkan ini menjadi kenyataan. Sultan Muhammad bin Murad yang kemudian lebih masyhur dengan gelaran Sultan Muhammad al Fatih telah memulakan pengepungan ke atas Konstantinapole pada hari Khamis, 5 April 1453 dan berjaya membuka kota ini pada 29 Mei 1453, hari tulisan ini dipostkan.

Sungguhpun pengepungan ini berlangsung selama hampir dua bulan sahaja, program penaklukan ini telah berjalan lama!

Ia bermula apabila bapa Sultan Muhammad Al Fatih, Sultan Murad memilih guru-guru yang terpilih untuk mendidik anak raja ini, yang waktu itu, se orang anak yang nakal.

Sejak berumur sembilan tahun, Sultan Muhammad telah mengalami pendidikan disiplin yang ketat. Rasa bebas dan nakal sebagai anak raja yang masih kecil mula berakhir apabila bapa baginda memberikan kebebasan kepada guru-guru beliau untuk membentuk dan mendidik Muhammad.

Rotan turut digunakan oleh gurunya untuk mendisiplinkan anak ini. Dalam satu kejadian, Muhammad telah sengaja dirotan dengan teruknya tanpa sebarang kesalahan yang dilakukan oleh beliau.

Tujuan guru beliau berbuat demikian ialah untuk membentuk perasaan belas kasihan dan sikap adil dan saksama dalam jiwa bakal Sultan ini. Supaya nanti baginda dapat mengambil keputusan berpaksikan keadilan dan memahami perasaan orang-orang yang tidak diperlakukan dengan adil!

Sultan Muhammad dibimbing untuk menghafal al-Qur'an. Dilatih untuk sembahyang malam. Dibentuk menjadi wara' dan zuhud. Diasuh mencintai ilmu dan ulama'. Mempunyai budi pekerti yang baik dan perasaan yang halus. Keunggulan pendidikan keruhanian Sultan Muhammad ternyata apabila baginda akan dilantik menggantikan bapanya secara rasmi sebagai pemerintah Kesultanan Uthmaniah, beliau menangis teresak-esak.

Gurunya lah yang telah mengarahkan beliau menerima tanggungjawab itu atas hujah bahawa seorang berkaliber seperti beliau wajib memikul amanah ummah dan itu jihad dan ibadah yang lebih besar.

Pendidikan Sultan Muhammad di istana baginda hampir komprehensif. Sebagai bakal raja dalam persekitaran Eropah dan pusat perdagangan dan diplomatik, baginda dapat berbahasa lebih dari lima bahasa.

Sudah tentu baginda fasih dalam bahasa Arab.

Baginda juga diajar matapelajaran sejarah, geografi dan astronomi. Pakar ketenteraan juga diundang untuk memberikan pendedahan ketenteraan kepada beliau.

Lama sebelum program pembebasan Konstantinapole dimulakan, Muhammad al-Fateh telah berbincang dengan pakar sejarah dan ketenteraan mengenai sebab-sebab kegagalan ekpedisi penawanan Konstantinapole sebelum ini.

Apa rahsia kekuatan pertahanan kota itu dianalisis. Bagaimanakah caranya untuk mengatasi halangan-halangan itu juga dibincangkan.

Dari perbincangan itu, antara lain mereka mengenal pasti hal berikut;

a. Dinding tembok itu terlalu tebal dan pada waktu itu belum ada teknologi yang boleh meruntuhkannya. Sultan Muhammad telah mengarahkan dicari satu teknologi yang boleh meruntuhkan tembok itu.

Tentera baginda akhirnya berjaya mencipta meriam yang paling canggih dengan bantuan seorang pakar senjata bangsa Hungary yang telah diculik dari kurungan dalam penjara Konstantinapole dengan mengorek lubang bawah tanah yang dalam dan panjang!.

Berat setiap meriam ciptaan baru ini ialah 700 pauns! Ia perlu ditarik oleh 100 ekor kuda dan seratus orang tentera. Bila diletupkan, bunyinya boleh didengar sejauh 13 batu! Setiap tembakannya akan menyebabkan tembok yang kuat berlubang seluas enam kaki. Nah! Benteng besar itu sekarang telah menemui ruasnya.

b. Rantai besi yang kuat yang dirintangi menghalang laluan kapal. Ia menghalang bantuan dan pergerakan melalui laut.

Sultan Muhammad telah mencipta satu plan luar biasa mengatasi halangan ini. Ia adalah antara rekod sejarah yang menakjubkan dari segi kreativiti dan kekuatan keinginan seorang pemimpin. Baginda mengarahkan pembinaan kapal di daratan. Dibuat pada sebelah malam supaya tidak disedari oleh musuh.

Mesti disiapkan dalam masa yang singkat. Kapal ini diluncurkan dari daratan sejauh 5km ke lautan dengan meletakkannya tergelunsur di atas batang-batang kayu yang telah diatur dan telah diminyakkan untuk melicinkan perjalanan kapal-kapal itu.

Pada masa yang telah ditetapkan, kapal-kapal ini dilancarkan dari daratan dan muncul di depan Kota Konstantinapole sebelah lautan dengan melepasi rantai besi yang telah terpasang! Ia memeranjatkan tentera musuh. 400 kapal musuh terbakar dan serangan dari lautan berjalan serentak dengan pengepungan sebelah daratan.

c. Lazimnya bila tentera sampai di pantai menghadap Kota ini, mereka terdedah kepada serangan musuh kerana kawasan yang terbuka dan jika sekiranya satu benteng pertahanan mengelakkan serangan hendak dibina, ia memakan masa selama setahun.

Sultan Muhammad telah mengarahkan benteng pertahanan menghadap tembok kota Konstantinapole itu dibina dalam masa tiga bulan dengan menggunakan segala teknik pembinaan semasa yang canggih.

Benteng Rumeli Hissari dibina di tebing sebelah Eropah, lebih kurang 5 batu dari Kota Konstantinople di mana Selat Bosphorus adalah yang paling sempit. Ia dibina bertentangan dengan Benteng Anadolu Hisar di tebing sebelah Asia yang telah dibina oleh Sultan Bayazid Yildirim dahulu.

Ia memang berjaya disiapkan seperti direncanakan.

Dari mana kekuatan keinginan seorang pemimpin ini diperolehi oleh Sultan Muhammad?

Gurunya bukan sekadar menyuntikkan kekuatan ruhani kepada bakal Sultan in, tetapi juga telah menyuntik sikap terbuka terhadap teknik dan teknologi baru yang diperlukan untuk misi mereka. Mereka juga menyuntik sikap berminda strategik dan kreatif.

Sultan Muhammad dapat menganalisis dengan tepat permasaalahan dan mencari jalan penyelesaian terhadap setiap permasalahan itu secara praktikal sebelum melancarkan misinya.

Tetapi yang paling penting, sejak kecil lagi guru-guru baginda telah membentuk minda baginda untuk merasakan dirinya lah yang disebutkan oleh Rasulullah s.a.w sebagai raja terbaik yang memimpin tentera terbaik yang akan dapat membebaskan Konstantinbapole.

Sasaran, visi dan misi yang jelas, yang disuntikkan ke dalam minda baginda ternyata berkesan. Dari kecil, Sultan Muhammad mengimpikan bagindalah pembebas itu!

Baginda bergerak selari dengan impian ini. Akhirnya, ia adalah sebuah kenyataan.

Dari sudut kepimpinan, bapa baginda seorang yang berpandangan jauh. Sejak umur 14 tahun, Muhammad telah diminta menguruskan empayar dengan alasan, bapanya ingin menumpukan kepada ibadah.

Namun, dalam dua keadaan kritikal, bapa baginda pulang semula untuk memimpin Kerajaan Uthmaniah. Selepas ancaman kritikal itu diatasi, Muhammad diberikan peluang untuk menguruskan semula empayar yang sedang berkembang itu.

Melalui pendedahan berbentuk bimbingan ini, Muhammad terlatih menjadi pemimpin yang berkualiti.

Ditambah, sepanjang hayat baginda, guru-guru baginda yang menjadi rujukan keruhanian dan kebijaksanaan, sentiasa bersama baginda. Hatta, ketika pengepungan kota itu berlangsung, gurunya mengimamkan solat hajat semua tentera Sultan Muhammad.

Melihat 150,000 tentera Islam berbaris rapi untuk bersolat di luar kota itu, cukup untuk menakutkan musuh yang sedang berkawal dalam kota!

Pada hari pembukaan Kota Kontantinapole yang bersejarah itu, Sultan Muhammad bersujud syukur.

Sepanjang kempen, baginda tidak putus-putus mengarahkan tenteranya bertakbir dan melaungkan slogan-slogan bersemangat, termasuk motivasi berasaskan hadis Nabi bahawa Konstantinapole akan dibebaskan oleh tentera yang terbaik dan merekalah tentera terbaik yang dijanjikan oleh Nabi itu.

Pada kali pertama solat Jumaat hendak didirikan di dalam Kota Konstantinapole yang baru sahaja dibebaskan, timbul pertanyaan siapa yang layak menjadi imam solat Jumaat yang pertama itu.

Baginda memerintahkan kesemua tenteranya termasuk dirinya berdiri dan diikuti pertanyaan: "Siapa di antara kita sejak baligh hingga sekarang pernah meninggalkan solat fardhu walau sekali sila duduk!".

Tiada seorang pun yang duduk, kerana tidak seorang pun di antara mereka pernah meninggalkan solat fardhu.

Pertanyaan seterusnya, "Siapa di antara kita yang sejak baligh hingga kini pernah meninggalkan solat sunat rawatib sila duduk!".

Sebahagian daripada tenteranya duduk. Kemudian Baginda bertitah, "Siapa di antara kamu sejak baligh hingga ke saat ini pernah meninggalkan solat tahajjud walaupun satu malam, sila duduk!".

Kali ini semuanya duduk, kecuali baginda sendiri sahaja yang tetap berdiri! Subhaanallah!

Baginda tidak pernah meninggalkan solat fardhu, Solat Sunat Rawatib dan Solat Tahajud sejak baligh. Tepatlah janji Rasulullah s.a.w dan kota ini kemudian bertukar nama kepada Istanbul.

Sekarang, marilah kita mengenali secara ringkas guru-guru yang berjasa besar membentuk Sultan Muhammad.

Pertama, Ahmad 'ibn Ismail Al-Kori:

Guru istimewa ini menunjukkan role model kepada Sultan Muhammad. Seorang yang wara', tidak menyembah Sultan sama seperti orang lain memberikan tunduk hormat, memanggil nama Sultan dan kerabat mereka dengan nama mereka masing-masing tanpa sebarang panggilan gelaran, Bersalaman dengan mereka tanpa mencium tangan mereka. Sepanjang Ramadhan, Sultan Muhammad menghadhiri kelas mentafsir ayat-ayat Al Qur'an yang diadakan di istana baginda selepas solat zuhur, dengan guru-guru yang bersilih ganti.

Ahmad ibn Ismail lah yang mengajarkan Al Qur'an, hukum-hukum agama dan kepatuhan padanya. Ia juga membentuk rasa takwa dalam jiwa Sultan Muhammad dengan berbagai cara, termasuk nasihat-nasihat yang berkaitan dengan tugas pemerintah.

Kedua ialah Sheikh Muhammad bin Hamzah al-Rrouhy, lebih dikenali sebagai Ba'q Shamsuddin. Beliau meninggalkan kesan yang sangat mendalam terhadap keperibadian Sultan Muhammad.

Beliau telah menginspirasikan Sultan MUhammad meningkatn aktiviti dakwah dan keislaman di bawah Empayar Othmaniah sebagai satu cara memperkuatkan empayar tersebut.

Beliaulah yang paling giat meyakinkan Sultan Muhammad bahawa beliau adalah raja terpilih seperti yang dimaksudkan oleh Rasulullah s.a.w dalam sabdanya itu.

Selain mengajarkan teras-teras ilmu Islam, Shamsuddin juga bertanggungjawab mengajar sains, matematik, sejarah, strategi perang, astronomi dan lain-lain.

Beliaulah yang telah merotan Muhammad di masa kecil tanpa sebab. Beliaulah yang mententeramkan Sultan Muhammad yang menangis kerana enggan menjadi raja. Beliaulah yang telah ditanya oleh Sultan Muhammad samada beliau boleh bersara selepas lama memerintah kerana ingin menumpukan kepada ibadah tetapi dijawab, ibadah sebagai Sultan yang adil adalah lebih berharga lagi.

Shamsuddin meletakkan insipirasi dalam dada Sultan, memberikan baginda tujuan dan misi pemerentahan yang jelas dan bersama baginda sehingga cita-cita itu tercapai.

Kerana itu lah, beliau dikenali sebagai Penakluk Ruhani Konstantinapole. Guru yang merancang lahirnya seorang pemimpin dan terukirnya sebuah sejarah. Insan pada sisi lain Sultan Muhammad al-Fatih