Friday, April 24, 2009

ASB? Haram atau Halal?

Baru-baru ini seorang sahabat menghantar komen bertanya saya tentang tentang hukum melabur dalam ASB. Saya ini bukanlah seorang yang arif dalam soal ini. Saya hanya seorang pelajar medic yang lemah lagi jahil ilmunya. Akan tetapi, saya telah membuat rujukan dengan seorang yang dikenali memang pakar dalam bidang ini iatu Ustaz Zaharuddin. Saya sering membaca tulisan-tulisan beliau terutamanya dalam ruangan soal jawab agama dalam Majalah i. Kita tahu, Majlis Fatwa Kebangsaan telah memfatwakan hukumnya harus atas dasar kemaslahatan ummah. Walaubagaimanapun, saya dengan sejujurnya merasa berat hati atas beberapa sebab. Ini kerana saya lebih cenderung kepada pendapat yang mengatakan ianya haram juga atas beberapa sebab.

Terlalu panjang untuk saya 'post' kan di sini. Tetapi saya sediakan link. Saya harap saudara-sausari membaca kedua-dua link ini hingga habis. Sebenarnya tidaklah panjang sangat, cuma kerana ruangan sempit di dalam blog sekangkang kera ini, jadi saya hanya berikan linknya sahaja. Ingat! Baca sampai habis dan nilai ia dengan matang. Sekali lagi saya katakan, baca kedua-duanya sekali.

* teringat hadis Nabi tentang riba' di akhir zaman. Hai.....MasyaALLAH... Saya manusia hina lagi lemah amat terkesan dengannya....

http://faridul.blogspot.com/2006/05/hukum-melabur-dalam-asb-asw-dan.html

http://www.zaharuddin.net/content/view/663/95/

No comments:

Powered By Blogger