Sunday, April 19, 2009

Retorik Sang Majoriti


“Aiii...cmana nih Pis. Orang aku tinggal 10 org je..satu dah kene kad merah..abih le..” keluh Amin Abu Hassan sewaktu bermain PES (sejenis game soccer..rakan-rakan yg lelaki mungkin tahu). Peperiksaan semester sudah tamat maka kami punyai banyak masa santai bersama rakan-rakan (Itupun selepas seminggu study week yang penuh dengan tekanan dan masing-masing ketika itu menunjukkan wajah kelat!). Maka, tidak mengejutkan, seperti biasa, Amin dibelasah 6-1 oleh saya!

Majoriti dan minoriti.. Benarkah majoriti sentiasa mengatasi minoriti? Dalam kes ini, saya adalah majoriti dengan jumlah pemain 11 orang. Amin adalah minoriti dengan pemain 10 orang (satu dibuang padang kerana bermain secara kasar..dalam bahasa kasarnya main kotor!). Apakah kerana saya majoriti maka saya lebih kuat dan lebih mudah untuk menang?

Kebanyakan insan dalam menilai kebenaran sesuatu perjuangan seringkali tersalah, tersilap tafsir dalam hal ini. Mereka lebih suka menilai kebenaran serta kekuatan sesuatu gerakan itu melalui jumlah pengikutnya. “Dia ramai, maka kumpulannya betul,”kata mereka. “Dia kurang penyokongnya, mesti orng tak suka dengan dia..Entah apa agaknya yang dibawany..,”kata mereka lagi.

Mereka lupa barangkali! Sesungguhnya jika kita selak helaian sejarah, kita ikuti kisah-kisah perjuangan para pencinta kebenaran, sudah pasti kita bisa ketemu satu fakta kebenaran. Iatu, kebenaran selalu diperjuangkan oleh kelompok minoriti.

Ya, itu sudah tentu! Jangan lari dari fakta! Kelompok Nabi Nuh ialah minoriti. Perjuangan awal Junjungan Mulia kita ialah minoriti. Ikhwanul Muslimin juga adalah minoriti. Kitapun, jika mahu memperjuangkan Islam di zaman sekarang, maka perlu bersedia dengan realiti bahawa kita ialah minoriti. Maka, sesatkah kita kerana kita minoriti? Atau benar teluskah mereka, kerana mereka majoriti?

Junjungan Besar Muhammad SAW pernah bersabda:

Diperlihatkan kepadaku umat-umat manusia. Maka aku dapati ada Nabi yang mempunyai seorang pengikut. Ada pula Nabi yang mempunyai 2 orang pengikut. Ada pula yang mempunyai beberapa orang pengikut. Ada juga Nabi yang tidak mempunyai sebarang pengikut..(HR Bukhari dan Muslim)

Kerana itu kita perlu faham di sini bahawasanya kebenaran itu di nilai dengan fakta bukan jumlah pengikut, peminat, atau jumlah undian SMS yang kita terima. Kebenaran dinilai dengan neraca Al Quran serta Hadis Junjungan, bukan emosi bebal melulu sesetengah pihak. Maka disitu kita jangan disesatkan wahai sahabat-sahabat sekalian!

Perlu diingat juga, bahawa minoriti itulah selalunya mengatasi majoriti. Tidak perlu pergi jauh. Rasanya di sekolah kita sudah biasa diceritakan tentang kisah Badar Kubra, kisah Rom dan tentera Umar RA, dan banyak lagi yang boleh saya senaraipanjangkan di sini. Lihat bagaimana minoriti telah berjaya mengalahkan dan menghinakan majoriti! Maka, majoriti atau minoriti bukan soalnya di sini. Soalnya di sini ialah, kita sanggup atau tidak?

Sesungguhnya, Allah tidak melihat berapa ramai penyokong atau pengikut berjaya kita kumpulkan. Yang dinilai Allah ialah sejauh mana kita Istiqamah dalam gerakan dan sejauh mana kita laksanakannya ikut cari kekasihNya Muhammad SAW. Menang atau kalah, belakang kiralah..

Oleh itu, jangan sama sekali kita kecewa lantas putus asa di tengah jalan hanya kerana jumlah yang bersama kita sedikit. Yang sedikit itulah yang kuat jika disertakan dengan iman dan semangat. Yang banyak itulah yang ‘goblok’ kalau niat perjuangannya untuk perut kroni dan anak pinak.

Maka sekarang, majoriti versus minoriti, siapa pemenang? Saya biarkannya kepada kalian untuk fikirkan sementara saya menyambung tidur semalam yang terganggu gara-gara sorakan kemenangan Chelsea mengalahkan Arsenal! (maaf ya syidiq..tahun depan cuba lagi..)

No comments:

Powered By Blogger